STEM UYGULAMALARININ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMSAL ANLAMA VE BİLİMSEL YARATICILIKLARINA ETKİSİ


Yılmaz Baltabıyık D., Duru M. K.

Araştırma ve Deneyim Dergisi (ADEDER), cilt.6, sa.1, ss.22-33, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Araştırma ve Deneyim Dergisi (ADEDER)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.22-33
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada, STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) Uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin kavramsal anlamalarına ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma kapsamında STEM Uygulamaları, fen eğitiminde mevcut eğitim programlarında kullanılan STEM yaklaşımının eksik yönlerini ele alarak daha geniş disiplinlerin entegrasyonunu sağlayacak çalışmalara olanak verecektir. Bu anlayışı sınıflarına taşımak ve farklı bakış açıları kazanmak isteyen fen bilimleri öğretmenlerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Kontrol grubunda 12 öğrenci, deney grubunda 12 öğrenci yer almıştır. Kontrol grubunda dersler araştırma-sorgulama tabanlı, MEB Fen Bilimleri dersi programına uygun yöntem ve teknikler ile yürütülürken, deney grubunda ise araştırma-sorgulama tabanlı programa uygun yöntem ve tekniklere ile “STEM Uygulamaları” odaklı etkinlikler uygulanmıştır. Araştırmada fen alanına yönelik “Kavramsal Anlama” değişkeni için araştırmacı tarafından hazırlanan “Kavramsal Anlama Testi (KAT)” kullanılmıştır. “Bilimsel Yaratıcılık” değişkeni için ise deney grubunda “Bilimsel Yaratıcılık Soruları”, “Tasarım Materyalleri”, “Görsel Materyal Sunumu” ile süreç boyunca veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler, “Bilimsel Yaratıcılık Rubriği (BYR)” ve “Materyal Değerlendirme Rubriği (MDR)” ile analiz edilmiştir. Ulaşılan bulgulara göre başarı düzeyleri ve derse olan ilgisi düşük olan öğrencilerin, “Kuvvet ve Enerji”, “Işığın Madde ile Etkileşimi” konuları kapsamında kavramsal anlama ve bilimsel yaratıcılık becerilerinde olumlu yönde gelişmeler görülmektedir.

In this research, the aim is to explore the effects of STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) applications on middle school students in terms of their conceptual understanding and scientific creativity. In this study, it is aimed to find the insufficient parts of current STEM approach used in science education today with the help of STEM applications and to allow further studies that will combine broader disciplines. It is believed to contribute a lot to science teachers who want to bring this vision to their classes as well as introduce different perspectives. Twelve students took part in a control group and twelve students took part in experimental group. While in control group, the lessons were taught in a parallel way with the current Science Lesson Programmes and techniques based on research and inquiry, in experimental group activities that were compatible with the MEB curriculum outcomes based on STEM approaches. In the study, Conceptual Understanding Test was used which was prepared by the researcher for the Conceptual Understanding variable related to science field. In experimental group to find the Scientific Creativity Variable the document obtained during the process with the “Scientific Creativity Problems”, “Design Materials”, “Visual Material Presentation” were analysed with the ‘Scientific Creativity Rubric and Material Evaluation Rubric’. According to the findings, positive developments were determined in the conceptual understanding and scientific creativity skills of the students with low success level and low interest in the lesson within the scope of "Force and Energy", "Interaction of Light with Matter" units.