INFLUENCER (ETKİLEYİCİ) PAZARLAMADA ETKİLEYİCİNİN GÜVENİLİRLİĞİ VE ETKİLEYİCİYLE KURULAN PARASOSYAL ETKİLEŞİMİN TÜKETİCİNİN SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ


Creative Commons License

Eti Kavaklı B., Başcı A.

TESAM VI. Sosyal Bilimler Kongresi, İstanbul, Türkiye, 7 - 09 Aralık 2022, ss.87-108

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.87-108
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet


Sosyal medya uygulamalarının kitle iletişim araçlarına dönüşmesiyle birlikte, diğer kitle iletişim araçlarında olduğu gibi (televizyon, radyo, gazete vb.) sosyal medya platformlarında da belirli konularda ünlenerek bir hedef kitleye sahip olan tanınmış kişiler ortaya çıkmıştır. Yapılan bazı araştırmalar sonucunda, sosyal medya kullanıcıları tarafından oluşturulan içeriklerin (User Generated Content – Kullanıcı Katkılı İçerik) sosyal medya platformları üzerinde profesyonel hazırlanan reklamlardan daha fazla ilgi çektiğinin saptanmasıyla birlikte” etkileyici (influencer) pazarlama” adlı yepyeni bir pazarlama yöntemi ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın amacı, sosyal medya hedef kitlelerinin, satın alma niyeti oluşumunda, etkileyicilerin hangi özelliklerinden etkilendiklerinin ölçümlenmesi ve bu sayede pazarlama süreci açısından anlamlı bir sonuca varılmasıdır. Bu doğrultuda kullanıcıların etkileyicilere itibar etmesindeki neden parasosyal etkileşim teorisi ve güvenilirlik kavramı üzerinden araştırılacaktır. Tüketicinin satın alma niyetini etkileyen etkileyicilerin fiziksel çekicilik, sosyal çekicilik ve tutum benzerliği açısından sosyal medya kullanıcısı gözüyle değerlendirilmesi anket yöntemi ile yapılacaktır. Anket sonuçları 5’li Likert ölçeği ile ölçümlenerek bağımlı değişkenler arasındaki pozitif ve negatif yönlü ilişkiler incelenecektir.