Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, cilt.5, sa.1, ss.34-45, 2019 (Hakemli Dergi)
Günümüzde tüketicilerin çevresel kaygıları plastiklerin çevreye verdiği
zararla birlikte artmıştır. Plastik poşetler; doğada uzun yıllar
çözünmemesi, çözünürken zehirli kimyasallar ile çevreyi kirletmesi ve
kanserojen olması gibi sebeplerle dünya üzerinde büyük tahribatlara yol
açmaktadır. Sosyal sorumluluk bilinci ile hareket eden devletler, bu
tahribatları engellemek için önlem alırken, işletmelerin de aynı bilinç ile
pazarlama faaliyetleri yürütmesi gerekmektedir. Toplumsal pazarlama
anlayışı çerçevesinde hareket eden bazı işletmeler tüketicilerin çevresel
kaygılarını bilerek plastik poşetleri ücretlendirme, doğada daha kısa
sürede çözünebilir poşetler kullanma, ürün portföylerine bez torbalar
ekleme gibi yollara başvurmaktadır. Bu çalışmanın amacı Belçika’da
yaşayan tüketicilerin plastik poşet kullanmaya yönelik tutum ve
davranışlarını öğrenmektir. Bu kapsamda kolayda örnekleme yöntemi
ile tespit edilen 344 tüketiciden anket yoluyla veri toplanmıştır. Veriler
SPSS 16.0 paket programıyla frekans ve ki-kare analizi yapılarak
değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcı kadınların plastik
poşet karşıtı tutumlarının daha yüksek olduğu, yasal düzenlemelerin
uzun dönemde etkili olduğu; ancak, bu etkilerin devamlılığı için
bilgilendirici eğitimler verilmesi gerektiği ortaya çıkmıştır.
Today, environmental concerns of consumers have increased along with
the harm that plastics have on the environment. Plastic bags are causing
major destruction on earth with the reasons of not dissolving in the
environment for many years, polluting the environment with toxic
chemicals when dissolving and being carcinogenic. When the
governments, who are acting on social responsibility awareness, are
taking measures on preventing these destructions, it is necessary for the
businesses to carry out the marketing activities with the same
awareness. Some businesses have awareness of environmental concerns
of the consumers. These are applying the ways like charging for plastic
bags, using soluble bags in a shorter time in environment and adding
cloth bags to their product portfolios within the frame of social
marketing approach. The purpose of the study is to learn the attitudes
and behaviors of consumers, who are living in Belgium, towards using
plastic bags. In this context, data were gathered through survey from
344 consumer who are detected with convenience sampling method.
The data were analyzed by frequency and chi-square analysis with
SPSS 16.0 package program. As a result of the research, it is stated that
the legal regulations are effective in the long term; informative trainings
should be given for the continuity of these effects, and women's
attitudes are higher in terms of anti-use of plastic bags