ADO Klinik Bilimler Dergisi (online), cilt.13, sa.3, ss.503-516, 2024 (Hakemli Dergi)
ÖZET
Amaç: Bu çalışmanın amacı COVID-19 pandemisinin diş hekimliği öğrencilerinin anksiyete seviyelerine, kariyer tercihlerine ve mezuniyet sonrası uzmanlık planlarına etkisini araştırmaktır.
Gereç ve Yöntemler: COVID-19 pandemi döneminde, diş hekimliği mesleğini tercih etmiş Marmara Üniversitesi’nde öğrenim gören 252 diş hekimliği öğrencisine sosyo-demografik bilgilerini, diş hekimliği seçme motivasyonlarını, mezuniyet sonrası kariyer planlarını ve Yaygın Anksiyete Bozukluğu (YAB-7) testini içeren 4 bölümden ve 42 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Ki-kare testi ve Mann Whitney U testi kullanılarak kategorik değişkenler arasındaki ilişki değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin YAB-7 testi ortalama skorları 15.2±5.7 olup kadınlar (16.2±5.2) ve erkekler (14.6±5.8) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0.001). Çalışmaya katılan öğrencilerinin çoğunluğu (%87.3) mezuniyet sonrası uzmanlık eğitimi almayı istediklerini belirtmiştir. “Ortodonti” ve “Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi” uzmanlık alanları öğrencilerin gelecekte en çok tercih etmek istedikleri bölümler olmuştur. Öğrencilerin %95’i diş hekimlerinin COVID-19 enfeksiyonuna karşı yüksek risk altında olduğunu, %86’sı ise dental tedavilerin koruyucu ekipmanlar nedeniyle daha zor bir hal aldığını düşünmektedir. 1.sınıf öğrencilerinin %24.6’sı, 2.sınıf öğrencilerinin %49.2’si bugün tercih şansları olsa tekrar diş hekimliği fakültesini tercih etmeyeceklerini belirtmişlerdir (p=0.001).
Sonuç: Diş hekimliği öğrencilerinin çoğunluğu meslek seçimlerinden pişmanlık duymamaktadır. Ancak, pandemi döneminde ciddi düzeyde anksiyete geliştiği tespit edilmiştir. Mevcut pandemi ve gelecekte meydana gelebilecek benzer durumların etkisini karşılaştırmak için eğitim sistemlerinin ve stratejilerinin reforme edilmesi gerekmektedir.
Anahtar Kelimeler: COVID-19; Diş Hekimliği Öğrencileri; Diş Hekimliği Uzmanlıkları; Kariyer seçimi; YAB-7
ABSTRACT
Aim: The aim of this study to investigate the effects of the COVID-19 pandemic on the anxiety levels, career choices, and post-graduation specialization plans of dental students.
Material and Methods: During the COVID-19 pandemic a questionnaire consisting of four sections and 42 questions, including socio-demographic information, motivations for choosing dentistry, career plans after graduation, and the Generalized Anxiety Disorder(GAD-7) test was administered to 252 dental students studying at Marmara University. The relationship between categorical variables was evaluated using the Chi-Square test and Mann-Whitney U test.
Results: The mean GAD-7 test scores of the students were 15.2±5.7, with a statistically significant difference found between females (16.2±5.2) and males(14.6±5.8) (p<0.001). The majority of the participating students (87.3%) stated that they intend to receive post-graduation specialization training. “Orthodontics” and “Oral, Dental and Maxillofacial Surgery” were the most preferred specialties for their future careers. 95% of the students believed that dentists were at high risk for COVID-19 infection, and 86% thought that dental treatments had become more challenging due to the use of protective equipment.
Conclusion: The majority of dental students don’t regret their career choices. However, it was determined that a significant level of anxiety developed during the pandemic. In order to address the impact of the current pandemic and similar future events, education systems and strategies need to be reformed.
Keywords: Career Choice; COVID-19; Dentistry Education; Dentistry Specialties; GAD-7