5 Yaş Çocuklarının Zihinlerindeki Bilim İnsanı İmajı İçerisinde STEM Alanlarının Yer Alma Durumlarının İncelenmes


Creative Commons License

Günşen G., Uyanık G., Akman B.

Mehmet Akif Ersoy Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.52, ss.320-339, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 52
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Mehmet Akif Ersoy Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.320-339
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmanın amacı 5 yaş çocuklarının zihinlerindeki bilim insanı imajı içerisinde STEM alanlarının ve STEM alanlarına yönelik düşüncelerinin ortaya çıkarılmasıdır. Karma araştırma yöntemi kullanılarak yapılan araştırmanın çalışma grubunu Edirne il merkezine bağlı bağımsız bir anaokulundaki 5 yaşındaki 20 çocuk oluşturmaktadır. Okul öncesi dönem çocuklarının zihinlerindeki bilim insanı imajı Chambers (1983) tarafından geliştirilen DAST (Drive a Scientist Test) ile belirlenmiş olup zihinlerindeki STEM alanlarını ve çizdikleri bilim insanı imajlarında STEM alanlarının yer alma durumlarını belirlemede yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. 5 yaş çocuklarının zihinlerindeki bilim insanı imajı incelendiğinde çocukların bilim insanlarını günlük kıyafetli, kel, deney malzemeleri kullanan, mutlu çizimler yaptıkları ve onların uzayda olduğuna yönelik çizimlerinin olduğu görülmüştür. Bilim insanlarını en çok araştırma/deney yaptıklarını ve uzayı araştırdıklarını ifade ettikleri görülmektedir. Bu noktada çocukların zihinlerindeki bilim insanı imajı ile STEM alanlarından en çok fen alanını ve teknoloji alanını bütünleştirdikleri ve bilimi insanların her şeyi bilmesi olarak tanımladıkları görülmektedir. Ayrıca çocukların fen alanını en çok kuşlar, bitkiler gibi canlılarla, matematik alanını en çok sayılar ile, teknoloji alanını en çok robotlarla örtüştürdüğü görülmekle birlikte mühendislik alanına yönelik hemen hemen hepsinin herhangi bir fikre sahip olmadıkları tespit edilmiştir. Çocukların olmak istedikleri meslek dallarında ise en çok öğretmenlik, robot yapan kişi ve doktorluk olduğu görülmektedir.  

STEM yaklaşımı, STEM alanları, okul öncesi çocukları, bilim insanı imajı

This study aims to investigate 5 years old children’s images of scientist and their views on STEM fields. The study group consisted of 20 children aged 5 years in an independent kindergarten in Edirne. The data collection tool was developed by Chambers (1983) and DAST (Drive a Scientist Test) was developed by the researchers and a semi-structured interview form was used. For the data obtained from the DAST test, percentage frequency calculation was used from descriptive statistical methods. The content analysis was used to analyze the qualitative data obtained from the interview forms. It is seen that children of 5 years of age draw science in their daily clothes, happy, experimental materials and scientists in space. At this point, it is clear that 5-year-old children integrate science and technology in their minds and STEM areas. It is seen that children mostly overlap science field with living world, technology field with robots and math field with numbers. The children did not comment on the field of engineering. In addition, children want to be the teacher, doctor and robot creator in the future. Keywords: Preschool children, scientist image, STEM approach, STEM fields