Çarpanalı ve Gücülü Kolan Dokumacılığının Ortak ve Farklı Yönlerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Tüm Cebeci D.

The Journal o f Social Science-Sobider, sa.32, ss.602-615, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: The Journal o f Social Science-Sobider
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.602-615
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet


Türk el sanatları içinde köklü bir geleneğe ve geçmişe sahip olan el dokumacılığı

kültürel değerlerimizin önemli bir parçasını oluşturur. Türk toplumunun estetik ve

sanat anlayışının günlük yaşamdaki yerini en iyi yansıtan alanlardan biri de

geleneksel dokumalardır. Geleneksel dokumalardan biri olan Kolan dokumacılığı

geçmişi çok eski zamanlara dayanan özellikle Mısır’da başlayıp Mezopotamya’da

devam eden varlığını Anadolu’nun farklı bölgelerinde ve Orta Asya’da da

sürdürmüş olan, renk ve desen çeşitlikleri ile kültür zenginliği oluşturmuş bir

dokumacılıktır.

Dokuma çeşitlerimiz içinde yer alan kolan dokumalar, desenin çözgüde görüldüğü

gücülü dar ve şerit dokumalardır. Çarpanalı kolan dokumaları ise kartlı (plakalı)

şerit dokumalardır. Her iki dokuma da temelde aynı görünmekle birlikte dokuma

tekniği açısından farklılıklar göstermektedir. Günümüzde bu dokumaları üretenler

ise oldukça azalmıştır.

El dokumacılığında geleneksel özelliklerin korunmasının yanında, yapılacak yeni

tasarımlarla bu köklü sanatımızın yaşatılması ve geliştirilmesi ve bu sanatın

gelecek kuşaklara aktarılması oldukça önemlidir.

Bu amaçla hazırlanan çalışmada kartlı ve gücülü kolan dokumalarının tarihi,

kullanılan araç ve gereçler, uygulama aşamaları ve kullanım alanları, teknik

özellikleri örneklerle incelenmiştir.


Anahtar Kelimeler: Kültür, Geleneksel dokuma, çarpana ve kolan dokumaları.

Abstract


Hand weaving, having a long-standing tradition and past in Turkish

handicrafts, constitutes a significant part of our cultural values. One of areas that

best reflects the position of aesthetics and art conception in daily life is traditional

weavings. Band weaving, being one of the traditional weavings, is a weaving that

has a past dating back to old times, and which especially started in Egypt and

continued in Mesopotamia region and maintained its existence in different regions

of Anatolia and Central Asia and constituted a cultural richness with variety of

colour and patterns.

Band weavings which belongs to a kind of hand weaving, are narrow and band

weavings with heald where the pattern is seen in a warp. On the other hand, band

weavings with tablet are weavings with cards (sheets). While both veawings seem

fundamentally similar, they show varieties with respect to weaving style. People

who have produced such weavings have significantly decreased in today’s life.

It is of paramount importance that this long-standing traditional art should be

sustained and improved with new designs and handed to future generations as well

as maintained its traditional features in hand weaving.

For that reason, in this work, history of band weaving with card and heald,

equipments used, areaa of use and stages of applications and technical properties

are investigated by giving samples.


Keywords: Culture, Traditional Weaving, Tablet And Band Weavings.