Atıf İçin Kopyala
Danabaş N.
ASOS JOURNAL-The Journal of Academic Social Science, cilt.7, sa.87, ss.191-206, 2019 (Hakemli Dergi)
Özet
1960’ lı yıllarda ortaya çıkan yerleştirme sanatı çağdaş
sanatın en etkili anlatım dillerinden biridir. Yerleştirme
sanatında mekân, kendi taşıdığı
bilgi kadar izleyicinin algılama ve görme biçimine bağlı olarak da farklılık
göstermektedir. Sanatın kavramdan form’ a
dönüşmesiyle birlikte, mekânın da sanata dâhil edildiği bir gerçektir. Mekân,
görmenin değil düşüncenin nesnesi olurken, insanlığın varoluşuyla beraber
günümüze kadar gelen zihinsel bir süreçtir.
1960’ lardan günümüze, Yerleştirme Sanatının, dünyada ve
ülkemizde seramik sanatına etki ve katkısı büyüktür. 1970’ lerde, Türk sanatında,
artık taklide başvurmadan, sanatı sorgulayan anlayış, önemli değişimler meydana
getirmiş ve bu anlayış yerleştirme ile birlikte, seramik alanında da sanatçının
kendini ifade yöntemlerinden biri olmuş, 1980’ lerin sonlarında da artış göstermiştir.
Bu araştırma, 60’ lardan başlayıp günümüzde de devam eden
yerleştirme sanatının tanımını yeniden yapmak değil, dünyada ve ülkemizde
seramik sanatına ve sanatçısına olan etkisini örneklerle incelemeyi
amaçlamaktadır.
Anahtar
Kelimeler: Yerleştirme Sanatı, Mekân,
Türk Seramiği