FARKLI SEKTÖRLERDE ÇALIŞAN KIŞILERIN SANAL KAYTARMA FARKLILIKLARININ INCELENMESI


KIRAN S., Uslu T., Emre İ. E.

ÖNERİ, cilt.18, sa.59, ss.68-86, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 18 Sayı: 59
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.14783/maruoneri.1073296
  • Dergi Adı: ÖNERİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.68-86
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sanal kaytarma, iş yerinde internetin kişisel kullanımı ile ortaya çıkan davranış biçimidir. Bu çalışmada teknolojinin ilerlemesiyle kaçınılmaz bir davranış haline gelen sanal kaytarmanın çalışan insanların hayatında ne kadar yer aldığına değinilmiştir. Çalışma, farklı demografik faktörlerin sanal kaytarma davranışları üzerinde farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Demografik özellikler ve sanal kaytarmayı ölçmek için hazırlanmış sorular ile yapılan ankete beş yüz yirmi altı (526) kişi katılmıştır. Bulgulara göre farklı sanal kaytarma türlerini etkileyen demografik faktörler ortaya konmuştur. Medeni hal ile sanal kaytarma davranışı arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Önemli sanal kaytarmanın sosyal medya uygulamalarından Instagram kullanımına göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Twitter kullanımının ise tüm sanal kaytarma türlerine göre farklılaştığı sonucu elde edilmiştir. Önemsiz sanal kaytarma davranışının eğitim grupları ve iş dışı internet kullanım sürelerine bağlı olarak, önemli sanal kaytarma davranışının ise aylık gelir, yaş, iş dışı internet gruplarına göre farklılık gösterdiği ortaya konmuştur. Genel kaytarma davranışı için ise yaş grupları ve iş dışı internet kullanım gruplarına göre farklılık tespit edilmiştir.
Cyberloafing is a practice that involves using the internet for personal purposes while at work. This study mentions the prevalence of cyberloafing, a behavior that has been ingrained in working people’s life as a result of technological advancement. The study was conducted to examine whether different demographic factors differ on cyberloafing behaviors. Five hundred and twenty-six (526) people participated in the survey, which was conducted with questions prepared to measure demographic characteristics and cyberloafing. According to the findings, demographic factors affecting different cyberloafing types were revealed. It was observed that there was a significant difference between marital status and cyberloafing behavior. It has been determined that major cyberloafing differs according to the use of Instagram from social media applications. It was concluded that the use of Twitter differs according to all cyberloafing types. It has been revealed that minor cyberloafing behavior differs depending on education groups and non-work internet usage time, while major cyberloafing behavior differs according to monthly income, age and non-work internet groups. For general loafing behavior, a difference was determined according to age groups and non-work internet usage groups.