Türkiye’deki İşletmelerin Dijital Olgunluğu


Gürder F.

İzmir International Conference on Technology and Social Sciences 2022 (IICTSS 2022) "New Studies and Trends in Social Sciences", İzmir, Türkiye, 17 - 18 Ağustos 2022, ss.40-41

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.40-41
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

"Dijital dönüşüm" terimi tüm toplum üzerinde temel etkileri olan internete dayalı yeni teknolojilerin gelişmesi sonucunda bütün iş dünyasındaki temel değişimi anlatmaktadır. Dijitalleşme ve dijital dönüşüm günümüzde her işletme için acil bir eylem ihtiyacı yaratır. Pazarda var olabilmek için işletmeler dijital dönüşümü uygulamalı ve belli bir dijital olgunluğa erişmelidir. Bir işletmenin dijital olgunluk düzeyi, dijital dönüşüm sürecinde ne kadar ilerlediğini gösterir. Riski öngöremeyen, riski öngörerek harekete geçmeyen, doğru rotayı belirlemeyen işletmeler, birkaç yıl gibi kısa bir süre zarfında pazarda varlıklarını sürdüremeyecek duruma geleceklerdir. Dijital olgunluk seviyesinin tepe noktasında olan “dijital profesyoneller” ise sektör ortalamasından yüzde 26 daha yüksek karlılık elde edecektir. Yüksek karlılık için dijital dönüşüm kaçınılmazdır. Dijital dönüşüm sistematik şekilde ele alınması gereken bir süreçtir. İşletmelerin dijitalleşme sürecini sistemli bir şekilde ele alabilmeleri için öncelikle mevcut dijital olgunluk seviyelerini bilmeleri ve pazardaki rakipleriyle karşılaştırabilmeleri gerekmektedir.

Bu çalışma ile cevabı aranan sorular şöyledir: 1. “Türkiye’de faaliyet gösteren işletmelerin dijital olgunluk seviyeleri nedir?” 2. “Türkiye’de faaliyet gösteren işletmelerin olgunluk seviyelerine göre alınması gereken önlemler nelerdir?” İlgili sorulara cevap verebilmek üzere çalışma kapsamında 2021 yılında Türkiye’de çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren farklı büyüklükteki 370 işletmenin dijital olgunluğunu tespit etmek için işletmelerin karar verici pozisyonunda çalışanlarına anket araştırma metodu uygulanmıştır. İşletmeler iş modelleri, strateji, organizasyon, kültür, enformasyon ve iletişim teknolojileri, müşteri deneyimi, erişim kanalları, lojistik 4.0, endüstri 4.0, yönetim, yenilik olmak üzere toplam 11 iş alanına ilişkin 38 soruya cevap vermişlerdir. Bu anket araştırması sonucunda anketi cevaplayan işletmelerin her birinin dijital olgunluk seviyeleri tespit edilmiştir. İşletmeler en yüksek dijital olgunluk seviyesinden başlamak üzere sırasıyla “dijital şampiyon”, “yatay ortak (işbirlikçi)”, “dikey entegratör/ortak” ve “dijital acemi” olmak üzere 4 farklı dijital olgunluk seviyesine sınıflandırılmıştır. Dijital acemilerin veri kullanım seviyesi düşükken, dikey entegratörlerde veri kullanım seviyesi artış göstermektedir. Yatay işbirlikçiler ortaklarının verilerini kullanırken, dijital şampiyonların veri ve analitik kullanımı süreklidir. Her bir dijital olgunluk seviyesine göre işletmelere etkin dijital dönüşüm önlem seçenekleri sunulmuştur.

Bu çalışma kapsamında Avrupa Dijital Rekabet Edebilirlik Merkezi'nin (European Center for Digital Competitiveness) 2021 yılı " Digital Riser Report"una benzer bir sonuç beklenmektedir. Bu rapora göre Türkiye en büyük sanayileşmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasında 19. sıradan 5. sıraya yükselmiştir. Bu çalışmada da 370 işletmenin verilerine göre Türkiye’de faaliyet gösteren bu işletmelerin yaklaşık olarak yarısı dijital olgunluk seviyesinin “dijital şampiyon”u ve geriye kalanların neredeyse tamamı dijital olgunluk seviyesinin “yatay ortak”’ı seviyesindedir. Yok denecek kadar az oranda işletme “dikey entegratör” veya “dijital acemilik” seviyesindedir.

The term "digital transformation" describes the fundamental change in the entire business world as a result of the development of new technologies based on the Internet, which have fundamental impacts on the whole society. Digitalization and digital transformation create an urgent need for action for every business today. In order to survive in the market, businesses must implement digital transformation and reach a certain level of digital maturity. The digital maturity level of a business shows how far it has progressed in the digital transformation process. Businesses that cannot foresee the risk, do not take action by anticipating the risk, and do not determine the right course will be unable to survive in the market in a short period of a few years. "Digital professionals" at the top of the digital maturity level will achieve 26 percent higher profitability than the industry average. Digital transformation is inevitable for high profitability. Digital transformation is a process that needs to be handled systematically. In order for businesses to handle the digitalization process systematically, they must first know their current digital maturity levels and compare them with their competitors in the market.

The questions sought to be answered by this study are as follows: 1. "What are the digital maturity levels of businesses operating in Turkey?" 2. "What are the measures that need to be taken according to the maturity levels of businesses operating in Turkey?" In order to answer the related questions, a survey research method was applied to the decision-makers of 370 businesses of different sizes operating in various sectors in Turkey in 2021. Businesses responded to 38 questions related to 11 business areas: business models, strategy, organization, culture, information and communication technologies, customer experience, access channels, logistics 4.0, industry 4.0, management, innovation. As a result of this survey, the digital maturity levels of each of the responding enterprises were determined. Starting from the highest digital maturity level, enterprises were classified into 4 different digital maturity levels as "digital champion", "horizontal partner (collaborator)", "vertical integrator/partner" and "digital novice" respectively. While the level of data usage of digital novices is low, the level of data usage of vertical integrators is increasing. Horizontal collaborators use their partners' data, while digital champions use data and analytics continuously. According to each digital maturity level, businesses are presented with effective digital transformation measure options.

Within the scope of this study, a result similar to the 2021 "Digital Riser Report" of the European Center for Digital Competitiveness is expected. According to this report, Turkey has risen from 19th to 5th place among the largest industrialized and developing countries. In this study, according to the data of 370 enterprises, approximately half of these enterprises operating in Turkey are at the "digital champion" level of digital maturity and almost all of the rest are at the "horizontal partner" level of digital maturity. Very few enterprises are at the "vertical integrator" or "digital novice" level.