Diğer, ss.1-5, 2015
Guido Casaretto’nun çalışmalarında, imgenin materyalist
boyutu ile temsili boyutunun; haptik algı ile optik algının çok katmanlı bir
karşılaşması var. Bu karşılaşmayı, tarafların konumlarının kesin sınırlar
içerisinde yer aldığı ve mutlak bir sonucun olduğu bir savaş olarak düşünmemek
gerek. Daha çok, safların sık sık yer değiştirip iç içe girdiği; doku ve detayın,
sembol ve perspektifle, fiziksel uzamın, optik illüzyonla karşılaştığı; sık sık
sınırlarını belirsizleştirmeye çalıştığı bir mücadeleden söz ediyoruz. Çağımız imgelerinin
en tipik özelliklerinden birisi olan bu melezlik, Casaretto’nun işlerinde
sanatsal bir problematik olarak karşımıza çıkıyor.
In Guido Casaretto’s work, the materialist and the
representational dimensions of the image, haptical and optical perceptions
confront each other on multiple levels. This confrontation should not be
considered as a battle between two sides with definitively delineated borders
and with an absolute result. Rather, we are talking about a conflict in which
the sides are interwoven, constantly shifting their position, in which texture
and detail encounter symbol and perspective, where the physical space meets
optical illusion, constantly blurring their distinctions. This hybridity, one o
the most typical qualities of contemporary images, is presented in Casaretto’s
works as an artistic problematic.