Geçmişten Günümüze Mushaf-ı Şerif


Creative Commons License

Kanbaş M. S. (Editör)

İlim Yayma Vakfı, İstanbul, 2013

  • Yayın Türü: Kitap / Küratörlük Kitabı
  • Basım Tarihi: 2013
  • Yayınevi: İlim Yayma Vakfı
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Yüce kitâbımız Kur’an’ı Kerîm’in, asrı saâdet döneminden itibâren

en mükemmel bir şekilde yazılabilmesi ve doğru olarak okunabilmesi

için büyük gayretler sarf edilmiştir. Bu amaçla nice hattat,

kâtip ve muharrirler çeşitli arayışlar içerisine girmiş, her hat erbâbı

bir sonrakine âdetâ ışık tutmuş, İslam yazısı olarak nitelendirdiğimiz

hat sanatı günden güne gelişerek en mükemmel hâlini almıştır.

Elbette bu konuda Osmanlı Mektebi’nin ve onun kurucusu olan

Şeyh Hamdullah’ın, onun takipçisi olan Hâfız Osman’ın ve ismini

burada zikretmeye imkân bulamadığımız nice Osmanlı hattatlarının

büyük bir etkisi ve gayreti olmuştur.

Matbaanın henüz îcad edilmediği devirlerde hattatlar, hânesinde

kelâm-ı kadîmi okumak isteyenlerin ya da ibâdethânelere

vakfedilmek üzere sipariş eden hayırseverlerin arzularını karşılamak

için âdetâ birer canlı matbaa görevini yerine getiriyorlardı. Elbette,

o dönemdeki hattatların her birinin kaleme aldığı Mushafın,

sanat derecesinde mükemmel olduğunu söylemek mümkün değildir.

Fakat aralarından Hâfız Osman, Ramazan b. İsmail, Ahmet

Nâilî, Çemşir Hafız Salih ve Hasan Rıza gibi öyle mâhir hattatlar

çıkmıştır ki yazdıkları sanatkârane Mushaflar hem gönüllere şifâ

olmuş hem de ona nazar edenlerin göz nurunu artırmıştır.

Söz konusu ettiğimiz o sadra şifâ Kur’an-ı Kerîm’leri aynelyakîn

göremesek de, hiç olmazsa bir serlevhâ numûnesini seyretme

zevkini tadabilmek için İlim Yayma Vakfı Kur’an ve Tefsir Akademisi

bünyesinde bir sergi tertîp edilmiş ve burada bulunan eserler

bir katalogda toplanmıştır. Serginin amacı, XII. yüzyıldan başlayarak

XX. yüzyılın başlarına kadar kaleme alınan Mushafların hat

sanatı bakımından serüvenini gözler önüne sermektir. Orijinallerinin

Türkiye ve dünya müzelerinde sergilendiği ve özel koleksiyonerlerde

muhafaza edildiği bu Mushaf örnekleri kûfî, muhakkak,

reyhânî, rıkâ’, sülüs ve Müstakimzâde’nin tâbiriyle hâdim-i Kitâb-ı

Kerîm olan nesih yazı çeşidi ile yazılmıştır.

Katalogun hazırlanmasında emeği geçenlere teşekkürü bir

borç biliyor, ömrünü Kur’an-ı Kerim’i en güzel bir şekilde yazmaya

vakfetmiş nice hattatları rahmetle yâd ediyoruz.