KURUMSAL KİMLİK GÖSTERGELERİ, GEREKSİNİMLER VE SONUÇLARI ÜZERİNEON CORPORATE IDENTITY INDICATORS, REQUIREMENTS AND RESULTS


Creative Commons License

Müstecaplıoğlu M. A.

MÜGSF Sanat-Tasarım Dergisi 2022,, sa.13, ss.1-8, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Öz

Güzel, çirkin, doğru ve yanlış gibi estetik yargılar veya zevk yargıları ile üretilenler ve onların sonuçları ortalama bir algı oluşturur. İnsanlığın üret- tikleri buna göre kategorize edilir. Pozitif algılanacak olanları faydalı, öz- gün, evrensel, ve yerel olanlar olarak sıralayabiliriz. Bu yargıların kendisi veya tersi de geçerli olabilir. Bu anlamda eleştirel düşünce, düşünceyi ortaya koyanın hangi yargı biçimi ile üretilene baktığını gösterir. Bu metin- de, metni üreten, faydalı ve özgün olanın yanı sıra evrensel ve yerel olanı da dikkate alır.

Kurumlar belirledikleri misyon ve vizyonları ile anılmak isterler. Kurumsal kimlik, tabela, yönlendirme tasarımı gibi çalışmalar bunu sağlar. Kurumlar temsil ettikleri ve varlıklarını üstüne inşa ettikleri felsefelerini, dünya gö- rüşlerini ve üretim ve yaratım süreçlerini bu kimlikler üzerinden ortaya ko- yarlar veya böyle olmaları beklenir. Dönemin ruhuna uygun grafik tasarım biçimlerini kullanan tasarımcılar ve tasarımcıların bireysel anlayışları bu çalışmayı zenginleştirebilir veya bunun tam tersi oluşumlar da söz konusu olabilir. Göstergeler bazen farklı mesajları iletebilirler. Bu da iletişim ta- sarımı sorunları olarak güncel hayatın her alanında sürekli önümüze çıkar. Tasarımcıların kendi imzalarını tasarımlarına katma çabaları ise kurumun gerçek kimliğini yansıtmadığı çalışmaları ortaya çıkarmaktadır. Popüler kültürün veya geçici/moda akım ve kişilerin katkıları ile zaman içinde ku- rumsal kimlikler erozyona uğrayabilirler.

Bu anlamda bu metinde müzeler, üniversiteler için tasarlanan kurumsal kimliklere, eleştirel bir bakış ortaya konacaktır. İncelemenin merkezinde MÜGSF, MSGSÜ, Resim Heykel Müzesi vb. gibi eski ve yeni uygulama örnekleri yer alacaktır. Yönlendirme tasarımları da bu bağlamda örnekle- necektir. David Gibson’ın (2010), “İnsanların bu durumda neye ihtiyacı olur, maalesef, tasarımcılar olarak eğitimimiz bizi tasarımcılar için tasarım yapmaya yönlendiriyor” itirafı ortaya iki soru koymaktadır. Birinci olarak “İhtiyaç nedir?”, ikinci olarak da “Tasarımcı ihtiyacın farkında mıdır?” so- ruları bu metnin ana konusunu oluşturur. İnceleme, örnekleme yönteminin olanaklarını kullanarak bir sonuca varmaya çalışacak ve verilerin paylaşıl- ması görevini yerine getirecektir.

Anahtar Sözcükler: Gösterge, alışkanlık, kurumsal kimlik, tasarım, tasa- rımcı, yönlendirme tasarımları