Doğuştan Dijital Belgelerin Milli Arşiv'e Transfer Süreçleri: Türk Kamu Kurumlarında Durum


Creative Commons License

Cengiz Mater E.

Metaverse ve Bilgi Yönetimi: eBelge Yönetimi - eArşivler - NFT - Veri Merkezleri - Bilgi Güvenliği, Burcu Yılmaz,M.Oytun Cibaroğlu,Bahattin Yalçınkaya,Fahrettin Özdermirci,Mehmet Torunlar, Editör, Ankara Üniversitesi, Ankara, ss.213-242, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Ankara Üniversitesi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.213-242
  • Editörler: Burcu Yılmaz,M.Oytun Cibaroğlu,Bahattin Yalçınkaya,Fahrettin Özdermirci,Mehmet Torunlar, Editör
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bilgi çağı olarak da adlandırılan dijital çağ; teknolojiyi ön plana çıkaran ve teknolojiyi kullanan bir

çağ olmasıyla hayatımızı etkilemiştir. Bu etki eğitim, kültür, yönetim gibi birçok alanda kendini

göstermiştir. Bu alanlardan biri de kuşkusuz bilgi ve belge yönetimidir. Dijital çağda meydana gelen

değişimlerle birlikte belgelerin oluşturulma ve kullanım şekillerinde değişiklikler meydana gelmiştir.

Geleneksel yöntemlerle kâğıt ortamında üretilen bilgi ve belgeden, dijital ortamda üretilen/doğan bilgi

ve belgeye (born-digital record) geçiş söz konusudur. Belgeler artık fiziksel ortamlar yerine dijital

ortamda üretilmeye başlanmıştır. Bu tür belgeler “born-digital record” olarak adlandırılmaktadır.

Dijital belgeler (born-digital record) dijital formatta oluşturulmuş belgelerdir (What are born-digital

records?, 2020, 13 Şubat). Genel olarak yurt dışında, dijital belgelerin arşive transferi konusunda bir

farkındalık ve bu konunun zorlukları hakkında bir bilinç bulunmaktadır. Yapılan literatür taramasına

göre, ululararası alanda konu ile ilgili çalışmalar ve projeler başlamış ve devam etmektedir. Türkiye'de

dijital belgelerin yönetimine yönelik süreçler ve standartlar vardır, ancak dijital transfer gibi belirli

alanlarda bir yol haritasının veya resmi bir devlet politikasının olmaması bu konudaki çalışmaları

kısıtlamaktadır.

Bu kapsamda çalışmamızın amaçları; dijital çağ ile birlikte Türkiye’deki kamu kurumlarında dijital

süreklilik bağlamında dijital belgelerin ayıklanması, değerlendirmesi, hassasiyet incelemesi, dijital

süreklilik ve uzun süreli koruma konularında izlenen yol ve yöntemleri ortaya çıkarmak ve Türkiye’de

dijital belgelerin milli arşive devri konusunda kurumlara farkındalık sağlamak olarak belirlenmiştir.

Çalışmanın problemi; “Türkiye’de kamu kurumlarında dijital süreklilik bağlamında ulusal ve

kurumsal boyutlarda farkındalık eksikliği, teknik ve hukuksal altyapı yetersizliği yaşanmaktadır”

şeklinde oluşturulmuştur.

Araştırmanın temel hipotezi; “Türkiye’de kamu kurumlarında dijital belgelerin kurumdan arşive

transfer aşamasına kadar gerekli olan bilgi ve belge yönetimi süreçlerinin teknik ve hukuksal altyapısı

yeterli/beklenilen düzeyde değildir” şeklinde tanımlanmıştır.

Araştırmanın kapsamını Türkiye’de dijital belgelerin bilgi yönetim süreçlerine dair veri sağlayabilecek

kamu kurum ve kuruluşları ile Devlet Arşivleri Başkanlığı tarafından yayınlanan 2020-2024 stratejik

planında yer alan dış paydaşlar olarak iş birliği yapılan kurumlar oluşturmaktadır. İlgili kurumlara

anket çalışması yapılmıştır. Araştırmada soruların değerlendirilmesi için Statistical Package for the

Social Sciences (SPSS) 21 programından yararlanılmıştır.

The digital age, also called the information age, has influenced our lives as it is an era where

technology and its use is emphasised. The effect of the technological age has been witnessed in many

fields including education, culture and management. One of these areas is undoubtedly information

and records management. The changes in the digital age, have also impacted on, and changed the way

records are created, and the way in which they are used. There has been a transition from paper

medium based information and records managed with traditional methods to digital information,

where born records are produced in digital media. Records are now being produced in a digital

environment instead of a physical one. Such records are called “born-digital record”. Born-digital

records are records created in digital format (What are born-digital records?, 2020). Generally

speaking, internationally, there is an awareness of the processes relating to the transfer of digital

records to the archive, and also an consciousness of its difficulties. A review of the literature on the

subject reveals that research globally on the subject is underway. In Turkey, there are processes and

standards for the management of digital records, however the absence of a road map or formal

government policy on certain areas such as digital transfer, restricts the work on this issue. The need

for a roadmap on the subject is essential. Most electronic transactions are carried out through

information management systems and processes can’t go beyond such systems.

The objectives of our work in this context are determined as the digital appraisal, selection and

transfer, digital continuity and long-term preservation of digital records in the context of digital

continuity in public sectors in Turkey. Additionally, we aim to reveal the methods and approaches

followed in digital continuity and long-term preservation and raise awareness among public sectors in

Turkey about the transfer of digital records to the national archive.

The problem statement of the study at hand is, "There is a lack the desired level of awareness at both

national and institutional levels regarding digital continuity in public institutions in Turkey, as well as

inadequate technical and legal infrastructure".

The basic hypothesis of the research of the study is; " Turkish public institutions lack the desired level

of awareness, technical and legal infrastructure for the implementation of processes for digital

information and records management leading to digital transfer ".

The scope of the research comprises of obtaining authentic data from various Turkish sector public

bodies that will render the data obtained during the research meaningful and reliable and the

institutions that cooperate as external stakeholders included in the 2020-2024 strategic plan published

by the Presidency of State Archives. A survey was conducted with the relevant institutions. SPSS 21

(Statistical Package for the Social Sciences) program was used to evaluate the questions in the

research.