Öğretim Programlarında ve Ders Kitaplarında Çevre Eğitimi: Türkiye ve İran Örneği


KOCALAR A. O., CÖMERT G.

International journal of geography and geography education (Online), cilt.25, sa.42, ss.107-117, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı, ekonomik ve sosyal refah bakımından gelişmiş ülkelerde yirminci yüzyılın ortalarında başlayan daha sonra ise neredeyse bütün dünyada öne çıkan çevre konusunu farklı ülkelerin nasıl ele aldığını tespit etmektir. Çevre konusu uluslararası örgütlerin programlarında, devletlerin politikalarında, hükümetlerin planlamalarında yer almaktadır. Çevre konusunda farklı problemlerin olduğu vebunlara çözümlerin arandığı da bilinmektedir. Bu açıdan çevrenin ne olduğu, çevrenin korunması için nelerin yapılması gerektiği, çevre sorunlarının neler olduğu, çevre eğitiminin nasıl yapılacağı ve çevre hassasiyetinin nasıl kazandırılacağı gibi sorular farklı ülkelerde acaba nasıl cevap bulmaktadır? Bundan dolayı Türkiye ve İran’ın çevre hassasiyetini öğrencilere nasıl kazandırdığını sosyal bilgiler dersi öğretim programında ve sosyal bilgiler ders kitaplarında hangi amaçların hedeflendiği, hangi beceri ve değerlerin kazandırılmak istendiği ele alınmıştır. Çalışmada doküman incelemesi yapılmış olup, Türkiye ve İran’daki mevcut öğretim müfredatları ve ders kitapları incelenerek çevre hassasiyetinin nasıl kazandırıldığı ile ilgili bir sonuca ulaşılmaya çalışılmıştır. Ayrıca, elde edilen veriler betimsel analize göre değerlendirilmiştir.
The purpose of this study is to determine how economically and socially developed countries address the environment issue that has become more visible in the world by the middle of the twentieth century. This environmental issue was included in the programs of international organizations, policies of states, and planning of governments. In fact, everyone knew that there was a problem with the environment, but it is also true that one cannot find solutions on one’s own. In this respect, the following questions posed in the study; what are the environmental problems? What should be done to protect the environment? How should the environment education be taught? How can environmental sensitivity be enhanced? How different countries do approach to the environment? It is tried to show how the environmental sensitivity is brought to students’ attention via the curriculum of the social studies lesson and textbooks in Turkey, and Iran representing a different culture. In the study, the document analysis was conducted and the curricula and textbooks in both countries were examined to draw conclusions. The environment education, environmental sensitivity and awareness in social studies textbooks that are outlined in the Social Studies Curriculum in Turkey examined. The Iran case is dealt with in order to find out how two countries approach to the issue. Descriptive analysis also used to assess the obtained data.