Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.17, sa.4, ss.160-172, 2019 (Hakemli Dergi)
İşletmeler kâr elde etme amacıyla kurulmuş olsalar da topluma karşı yerine
getirmeleri gereken sorumlulukları vardır. Bir başka deyişle, toplum
işletmelerden belli başlı sorumlulukları gerçekleştirmelerini beklemektedir.
Bu bağlamda, işletmeler sosyal sorumluluk projeleri gerçekleştirerek
müşterilerinin beklentilerini karşılama eğilimindedirler. Diğer taraftan,
işletmeler yapmış oldukları sosyal sorumluluk projeleri çerçevesinde
müşterilerin güvenini kazanarak satın alma davranışlarını etkilemeyi de
amaçlamaktadırlar. Dolayısıyla, bu çalışmanın amacı müşterilerin sosyal
sorumluluk algılarının satın alma niyeti üzerindeki etkisinde güvenin aracılık
rolünü incelemektir. Bahsi geçen kavramlar arasındaki ilişkiyi tespit etmek
amacıyla araştırma, bir vakıf üniversitesinde yüksek lisans eğitimi alan 313 kişi
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Türkiye otomotiv pazarında bilinen
lider bir firma üzerinden sorular sorulmuş olup araştırma sonuçları, algılanan
sosyal sorumluluğun satın alma niyeti üzerindeki etkisinde güvenin tam aracı
etkisi olduğunu göstermekte ve güvenin önemini vurgulamaktadır.
Although organizations are founded to gain profit, they also have
responsibilities towards the society. In other words, individuals expect from
the organizations to accomplish some major responsibilities towards the
society.In this respect, organizations try to respond to that call by doing
various social acts that will create beneficial outcomes for the overall society.
On the hand, organizations also aim to shape consumers’ purchasing behavior
by gaining trust through these activities. Therefore, this study investigates the
mediating role of trust within the relationship between perceived social
responsibility and purchase intention. With this aim, 313 graduate students of
a private university were approached to collect data and to analyze the
proposed relationships between the constructs. Data have been collected by
mentioning a well-known market leader car manufacturer and results of the
study indicate that trust fully mediates the relationship between perceived
corporate social responsibility and purchase intention, thus emphasizing the
importance of trust in company-consumer relationships.