OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ COVID-19 DÖNEMİNDE UZAKTAN EĞİTİMLE YÜRÜTÜLEN REHBERLİK HİZMETLERİNE İLİŞKİN DENEYİMLERİ


Tunç M. F., Özdemir A.

Trakya Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.3, ss.1555-1570, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.24315/tred.1423558
  • Dergi Adı: Trakya Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1555-1570
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, COVID-19 döneminde uzaktan eğitim sürecinde görev yapan okul psikolojik danışmanlarının rehberlik hizmetlerine yönelik deneyimlerinin incelenmesidir. Hızla değişen pandemi sürecinde, eğitimdeki gereksinimler, öğretmenlerin sorumlulukları ve hem öğrencilerin hem de ebeveynlerinin beklentileri de doğal olarak değişmiştir. COVID- 19 sebebiyle yürütülen uzaktan eğitim sürecinde okul rehberlik hizmetlerine yönelik psikolojik danışmanların görüşlerine yer verşlen bu araştırma, fenomenoloji deseninde 7 okul psikolojik danışmanının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, yarı- yapılandırılmış görüşmelerle toplanmış ve tematik analizle değerlendirilmiştir. Sonuçlar, danışmanların rehberlik hizmetlerini yürütmede zorlandığını, okul, veli ve öğrencilerle iletişimde sıkıntılar yaşadığını göstermiştir. Ayrıca, danışmanlar uzaktan eğitim araçlarının daha işlevsel hale getirilmesi ve ders saatlerinin planlanmasının, ileride yaşanabilecek sorunların üstesinden gelinmesine katkı sağlayacağını belirtmiştir. Öğrencilerin, okul rehberlik hizmetlerinden yeterli düzeyde yararlanamadığı bulgulanmış ve bu durumun kimi sosyal becerilerde problemler yaratabileceği ifade edilmiştir Okul psikolojik danışmanlarının bu süreçte karşılaştıkları zorluklar ve önerdikleri çözümler, rehberlik hizmetlerinin iyileştirilmesine yönelik önemli ipuçları sunmaktadır. Bu çalışmanın, uzaktan eğitim döneminde rehberlik hizmetlerinin etkinliğini artırmak için yapılacak düzenlemelere ışık tutacağı beklenmektedir.
The aim of the study is to examine the experiences of school psychological counsellors working in the distance education process during the COVID-19 period regarding guidance services. In the rapidly changing pandemic process, the requirements in education, the responsibilities of teachers, and the expectations of both students and their parents have naturally changed. This research, which includes the views of psychological counsellors on school guidance services in the distance education process carried out due to COVID- 19, was carried out with the participation of 7 school psychological counsellors in the phenomenology design. Data were collected through semi-structured interviews and analysed thematically. The results showed that counsellors had difficulties in conducting guidance services and had difficulties in communicating with schools, parents and students. In addition, counsellors stated that making distance education tools more functional and planning course hours would contribute to overcoming future problems. It was found that students did not benefit from school guidance services at an adequate level and this situation may cause problems in some social skills. The difficulties encountered by school counsellors in this process and the solutions they suggested provide important clues for the improvement of guidance services. This study is expected to shed light on the arrangements to be made to increase the effectiveness of guidance services in distance education.