Evaluation of the Knowledge and Awareness of the Faculty Members Working at the Health Campus of a Public University About Climate Change and Its Effects on Human Health


Ayvaz İ., Ak S., Zomorody B., Güneş Ç., Kaya Ö., Güldal S., ...Daha Fazla

II. International Health and Climate Change Congress, İstanbul, Türkiye, 28 - 30 Kasım 2022, cilt.1, sa.1, ss.1-4

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-4
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş-Amaç

Küresel iklim değişikliği dünya gündemini ciddi olarak meşgul eden bir konudur. İklim değişikliğinin 21. yüzyılda toplum sağlığına yönelik birincil tehdit haline gelebileceği öne sürülmektedir. Küresel iklim değişikliğiyle başa çıkmak üzere sağlık sistemleri geliştirme ve uygulama alanında sağlık çalışanlarına da pay düşmektedir. Bu çalışma ile İstanbul’da kamuya ait bir üniversitenin sağlık kampüsünde görev yapan öğretim üyelerinin iklim değişikliği ve insan sağlığı üzerine etkileri hakkındaki bilgi ve farkındalıklarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.

Yöntem

Tanımlayıcı tipteki çalışmanın evrenini İstanbul’da kamuya ait bir üniversitenin sağlık kampüsünde (Tıp, Diş Hekimliği, Sağlık Bilimleri ve Eczacılık Fakültesi) görev yapan 494 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Örneklem belirlenmemiş olup evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Aralık 2021-Nisan 2022 tarihleri arasında sosyo-demografik sorular ve araştırmacıların literatür taraması ışığında kendi hazırladıkları anket soruları çevrimiçi olarak uygulanmıştır. 217 kişinin katılımı ile çalışma tamamlanmıştır.  Çalışmanın bağımsız değişkenleri; yaş, cinsiyet, akademik ünvan, akademik alanda çalışma yılı, görev yaptıkları fakülte iken bağımlı değişken iklim değişikliği hakkındaki bilgi ve farkındalık idi. Veriler IBM SPSS Statistics 26 programı üzerinden Pearson Ki-Kare Testi ve Fisher’s Exact Test ile analiz edilmiştir.  p<0,05 istatistiksel anlamlılık düzeyi olarak belirlenmiştir. Etik kurul onayı ve ilgili fakültelerden kurum izinleri alınmıştır.

Bulgular

 Araştırmaya katılan 217 kişinin %69,1’i (n=150) kadın, %30,9’u (n=67) erkektir. Katılımcıların %54,4’ü (n=118) Tıp Fakültesi’nden, %17,5’i (n=38) Sağlık Bilimleri Fakültesi’nden, %16,1’i (n=35) Diş Hekimliği Fakültesi’nden ve %12’si (n=26) Eczacılık Fakültesi’nden öğretim üyeleridir. Katılımcılara yöneltilen iklim değişikliği tanım sorusuna katılımcıların %62,2’si (n=135) yanlış cevap verirken %37,8’i (n=82) doğru cevaplamıştır. Katılımcıların %88’i (n=191) iklim değişikliğinin kişisel sağlığı etkilediğini düşündüğünü, %89’u (n=193) iklim değişikliğinin kendilerini endişelendirdiğini, %66,8’i (n=145) iklim değişikliğine bağlı tüketim alışkanlıklarını değiştirdiğini belirtmiştir. Öğretim üyelerinin sadece %24,4’ü (n=53) derslerinde iklim değişikliği konusuna yer vermektedir. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların görev yaptığı fakülte ile derslerinde iklim değişikliği konusuna yer verme ve fakülte müfredatına girmesini destekleme arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (sırasıyla p<0,001; p<0,001). Cinsiyet ile iklim değişikliğinin kişisel sağlığı etkilediğini düşünme, iklim değişikliğine bağlı tüketim alışkanlıklarını değiştirme ve iklim değişikliği konusunun fakülte müfredatına girmesini destekleme arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (sırasıyla p<0,001; p=0,012; p<0,001).

 

Sonuç

Araştırmamızda öğretim üyelerinin iklim değişikliği ve insan sağlığı üzerine etkileri hakkındaki bilgilerinin sınırlı olduğu ve derslerinde bu konuya düşük oranda yer verdikleri dikkat çekmektedir. Erkeklere kıyasla kadınların iklim değişikliği ve insan sağlığı üzerine etkileri hakkındaki farkındalığı daha fazladır. İklim değişikliğine bağlı endişe düzeyi daha yüksek olanlar bu konuya günlük hayatlarında daha fazla yer vermektedir. İklim değişikliğinin kişisel sağlığını etkilediğini düşünenler buna bağlı tüketim alışkanlıklarını değiştirmekte ve iklim değişikliği konusuna müfredatta yer verilmesini desteklemektedir. Çevre sağlığı, halk sağlığının önemli bir alt koludur ve sağlık öğrencilerinin eğitiminde bu konuya yer verilmesi iklim değişikliği ile mücadelede toplumsal bilincin oluşması açısından önemli bir adımdır.

 

Anahtar Kelimeler: İklim Değişikliği, Sağlık Etkileri, Farkındalık, Öğretim Üyeleri

Introduction-Aim

Global climate change is an issue that seriously occupies the world agenda. It is argued that climate change may become the primary threat to public health in the 21st century. Health professionals also have a share in developing and implementing health systems to cope with global climate change. With this study, it is aimed to evaluate the knowledge and awareness of the faculty members working at the health campus of a public university in Istanbul about climate change and its effects on human health.

Method

The universe of the descriptive study consists of 494 faculty members working at the health campus of a public university in Istanbul (Faculty of Medicine, Dentistry, Health Sciences and Pharmacy). The sample was not determined, and it was tried to reach the whole universe. Socio-demographic questions and the survey questions prepared by the researchers in the light of the literature review were applied online between December 2021 and April 2022. The study was completed with the participation of 217 people. Independent variables of the study were age, gender, academic title, years of study in the academic field, and the faculty they work at while the dependent variable was knowledge and awareness about climate change. Data were analyzed with Pearson Chi-Square Test and Fisher's Exact Test over IBM SPSS Statistics 26 program. p<0.05 was determined as statistical significance level. Ethics committee approval and institutional permissions were obtained from the relevant faculties.

Results

Of the 217 people participating in the study, 69.1% (n=150) were female and 30.9% (n=67) were male. 54.4% (n=118) of the participants were from the Faculty of Medicine, 17.5% (n=38) from the Faculty of Health Sciences, 16.1% (n=35) from the Faculty of Dentistry, and 12% (n=26) from the Faculty of Pharmacy. While 62.2% (n=135) of the participants answered the climate change definition question incorrectly, 37.8% (n=82) answered correctly. 88% (n=191) of the participants stated that climate change affects their personal health, 89% (n=193) stated that climate change worries them, 66.8% (n=145) stated that they changed their consumption habits due to climate change. 24.4% (n=53) of the faculty members include the subject of climate change in their lessons. As a result of the analyzes, a significant difference was found between the faculty where the participants work and including the subject of climate change in their lessons and supporting it to be included in the faculty curriculum (p<0.001; p<0.001, respectively). A significant difference was found between gender and thinking that climate change affects personal health, changing consumption habits due to climate change, and supporting the inclusion of climate change in the faculty curriculum (p<0.001; p=0.012; p<0.001, respectively).

Conclusion

In our research, it is noteworthy that the knowledge of the faculty members about climate change and its effects on human health is limited and they give low coverage to this subject in their lessons. Compared to men, women are more aware of climate change and its effects on human health. Those with higher levels of anxiety about climate change give more importance to this issue in their daily lives. Those who think that climate change affects their personal health change their consumption habits and support the inclusion of climate change in the curriculum. Environmental health is an important sub-branch of public health and including this subject in the education of health students is an important step in raising social awareness about climate change.

Keywords: Climate Change, Health Effects, Awareness, Faculty Members