Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, cilt.10, sa.1, ss.17-26, 2022 (Hakemli Dergi)
Amaç: Çalışmamızın amacı Covid-19 döneminde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite, stres,
depresyon ve uyku düzeylerinin, yaşam kalitesi ile ilişkisini araştırmaktı. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya
yaş ortalaması 20,51,4 yıl, boy ortalaması 166,98,0 cm, vücut kitle indeksi (VKI) 21,43,0 kg/cm2 olan
273 gönüllü katılımcı (229 kadın, 44 erkek) dahil oldu. Katılımcıların fiziksel aktivite seviyeleri, Uluslararası
Fiziksel Aktivite Anketi; stres düzeyleri, Algılanan Stres Ölçeği; depresyon şiddetleri, Beck Depresyon
Ölçeği; uyku patern ve kaliteleri, Pittsburg Uyku Kalitesi İndeksi; yaşam kalitesi değerlendirilmesinde
Dünya Sağlık Örgütü 5 İyilik Hali İndeksi (DSÖ-5) kullanıldı. İstatistiksel yöntemler olarak frekans,
karşılaştırma ve regresyon analizleri kullanıldı. Sonuçlar: Katılımcıların %52,7’si fiziksel olarak inaktifti
ve %42,5’inin fiziksel aktivite düzeyleri düşüktü. Yaklaşık %75’inin uyku kaliteleri iyi, %80 ‘inin stres
algıları orta düzeydeydi. Katılımcıların yaklaşık %66’sı minimal ve hafif düzeyde depresyona sahipti.
Katılımcıların %57,7’si kötü yaşam kalitesi sonuçları bildirdi. Fiziksel aktivite, depresyon, uyku kalitesi ve
stres düzeylerinin yaşam kalitesine ilişkin çoklu regresyon analizi modeli anlamlı bulundu (F=18,115;
p=0,001; R2=0,213). Tartışma: Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite,
uyku kalitesi, depresyon ve stres algılarının yaşam kalitesini etkilediği ve bu etkilerin yönetilmesinde
sonuçların göz önünde bulundurulması gerektiğini önermekteyiz.
Anahtar Kelimeler: Yaşam Kalitesi; Pandemik; Egzersiz.