Diş Hekimliği Eğitimi İçin Derste Teknoloji Kullanımına Yönelik Eğilim Ölçeği’nin Validasyonu


Akmansoy Ş. C., Çandereli Z. Ö., Beyhan T. E., Aksoy B., Kalender H., Sırma N. S., ...Daha Fazla

DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ “Diş Hekimliği Eğitimi” Uluslararası Kongresi, İzmir, Türkiye, 3 - 04 Haziran 2022, ss.13-14

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.13-14
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş: Bu çalışmanın amacı, Uzaktan Eğitimde (UE) Derste Teknoloji Kullanımına Yönelik Eğilim Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenilirliğini yapmaktır.

Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel çalışmaya 608 diş hekimliği öğrencisi (K/E: 405/203) dahil edilmiştir. COVID-19 salgınında Uzaktan Eğitim (UE) sırasında elektronik anket (E-anket) kullanılarak veriler toplanmıştır. E-anket, Derste Teknoloji Kullanımına Yönelik Eğilim Ölçeği’ni (DTKEÖ) ve UE’in mesleki gelişim üzerindeki etkilerine ilişkin soruları içermektedir. Maddeler 5’li Likert ölçeği ile derecelendirilmiştir (1: kesinlikle katılmıyorum-5: kesinlikle katılıyorum). Ölçeğin Yapı Geçerliliği için Açıklayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Ölçekteki on altı madde, Teknoloji Kullanımı (n:5; %23,36; Cronbach’s-alpha değeri: 0,782) ile Motivasyon ve Teknoloji (n:11; %42,71; Cronbach’s alpha değeri: 0,957) olmak üzere iki alt gruba dağılmıştır. Ölçeğin Kapsam Geçerliliği için, UE’nin çıktıları olan “Profesyonel ortamı içselleştirme” ve “Eleştirel düşünme” (arttırdı - ne arttırdı ne azalttı/azalttı) maddeleri kullanılmıştır.

Bulgular: DTKEÖ’de ortalama puanlar “Teknoloji Kullanımı” alt grubunda 3,845±0,639 ve “Motivasyon ve Teknoloji” alt grubunda 3,401±0,826 olarak belirlenmiştir.

UE’de “Mesleki ortamı içselleştirme (4,214±0,630 vs 3,991±0,766)” ve “Eleştirel düşünme (4,026±0,683 vs 3,667±0,891)” açısından mesleki gelişimlerinin olumlu yönde etkilendiğini düşünen diş hekimliği öğrencilerinde ölçeğin her iki alt boyutuna ait puanların daha yüksek olduğu gözlenmiştir (p<0.05). En düşük ölçek alt boyut puanlarının 1.sınıf öğrencilerine ait olduğu ve UE sürecinde mesleki gelişimlerinden memnun olmadıkları tespit edilmiştir (p<0.05).

Sonuç: Uzaktan Eğitim, diş hekimliği öğrencilerinin mesleki gelişimlerini desteklemektedir. Bu çalışma ile diş hekimliği eğitiminde teknoloji kullanımının önemi kabul edilmiştir.

Introduction: The aim of this study was to validate the Tendency Scale for Technology Use in Class during Distance Learning (DL) in the COVID-19 outbreak.

Materials and Methods: In this cross-sectional study, 608 dental students (F/M: 405/203) were included. Data were collected by using electronic-questionnaire (E-questionnaire) during Distance Learning (DL) in the COVID-19 outbreak. The E-questionnaire included Tendency Scale for Technology Use in Class (TSTUC) and questions regarding the effects of DL on professional development. Items rated with 5-point Likert scale (from 1: strongly disagree to 5: strongly agree). Explanatory factor analysis was carried out for the Construct validity of the scale. Sixteen items were distributed into two subgroups regarding Technology Use (n:5; 23,36%; Cronbach’s alpha value: 0,782) and Motivation and Technology (n:11; 42,71%; Cronbach-alpha value: 0,957). Items regarding “Internalizing the professional environment” and “Critical thinking” (increased vs neutral/decreased) as outcomes of DL were used for Content validity of the scale.

Results: In TSTUC, the mean scores were 3,845±0,639 in the “Technology Use” subgroup and 3,401±0,826 in “Motivation and Technology” subgroup. Elevated scores were observed in dental students whose professional improvements regarding “Internalizing the professional environment (4,214±0,630 vs 3,991±0,766)” and “Critical thinking (4,026±0,683 vs 3,667±0,891)” were affected by DL positively (p<0.05). As predicted, 1st-year students had the worst subgroup scores as including being dissatisfied about their professional development using DL (p<0.05).

Conclusion: Distance Learning is associated with professional improvement of dental students. This study validates the use of technological support in the way the curriculum is delivered in dental education.