Sanat-Tasarım Dergisi, sa.10, ss.40-46, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, insan anatomisinin daha kapsamlı öğrenilerek, iki boyutlu ve
üç boyutlu sanatsal betimleme becerisinin geliştirilmesi ve mesleğinde
daha yetkin heykel sanatçıları mezun edilmesi hedeflenerek yapılmıştır.
İnsan bedenine ait kas, iskelet ve eklem yapısını, bu yapının harekete bağlı değişen biçimini ve bu biçimin sanatsal olarak yorumlanmasını içeren
morfoloji ya da genel adıyla anatomi dersleri, güzel sanatlar eğitiminin,
özellikle heykel ve resim bölümlerinde temel öğelerinden biridir. Araştırmanın yürütüldüğü yurtdışındaki güzel sanatlar akademilerindeki anatomi
derslerinin çeşitliliği, uygulanmakta olan metoda kazandırılacak yeni yöntemler için yol gösterici olmuştur.
Teorik ve uygulamalı pek çok metod incelenmiş, bulgular mevcut müfredata ve ihtiyaçlara göre değerlendirilmiştir. Ders içeriğinin branşlara göre
oluşturulması gerekliliği göz önünde bulundurulduğunda, heykel bölümünde desen çalışmalarıyla yürütülen derse modelaj etütleri eklenerek,
morfolojinin üç boyutlu olarak kavranması gerektiği kanaatine varılmıştır.
Bunlara ek olarak, hayvan bedenine ait yapının da araştırmacı bir yöntemle
etüd edilmesine ihtiyaç olduğu saptanmıştır.
Bu doğrultuda canlı modelden etütlerin, kas ve iskelet yapıyı gösteren üç
boyutlu anatomi modelleri ile desteklenmesi ve ders kaynaklarının bu enstrümanlarla zenginleştirilmesi amaçlanmıştır.
This research is done with the aim of improving the two-dimensional and three-dimensional artistic description skill by learning the human anatomy more extensively and to graduate more competent sculpture artists. The morphology or with a more common name anatomy lessons, which include; the structure of the human body’s muscles, skeletons and joints, the changing form of this structure depending on the movement and this form’s artistic interpretation, are among the basic elements in fine arts education, especially in the sculpture and painting departments. The diversity of anatomy lessons in the academies of fine arts abroad in which the research was conducted has guided the new methods to be gained in the applied method.
Various theoretical and applied methods are examined; and the findings
were evaluated according to the current curriculum and needs. Considering the necessity of forming the course content according to the branches, it has been concluded that the morphology should be comprehended
three dimensionally by adding modelling practices to the lessons which
are being carried out by sketching practices in the sculpture department. In addition, it was determined that the structure of the animal body
had to be studied with an investigative method.
In this respect, it has been intended to support the study from live model
with three-dimensional anatomy models which show muscle and skeletal
structure and enriching the course resources with these instruments.