Bebeği Yoğun Bakım Ünitesinde Yatan Annelere Verilen Motivasyonel Görüşme Destekli Emzirme Eğitiminin Motivasyon ve Öz Yeterliliğe Etkisi: Randomize Kontrollü Çalışma


Ünal Aktaş E., Aytekin Özdemir A., Yörük İ.

9. Ulusal 5. Uluslararası Akdeniz 4. Uluslararası Pediatri Hemşireliği Kongresi, Mersin, Türkiye, 5 - 08 Kasım 2025, ss.1-2, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Mersin
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışma, bebeği yenidoğan yoğun bakım ünitesinde yatan annelerde motivasyonel görüşme destekli emzirme eğitiminin motivasyon ve öz yeterlilik üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.
Gereç-Yöntem: Çalışma, İstanbul’da bir devlet hastanesinde 26 Nisan 2024-27 Mart 2025 tarihleri arasında paralel gruplarda randomize kontrollü tasarımda yapıldı. Örneklemi araştırmaya dahil edilme kriterlerine uyan 48 anne-bebek çifti oluşturdu. Kontrol grubuna (n=24) rutin uygulamaya göre emzirme eğitimi verildi. Girişim grubu (n=24) motivasyonel görüşmeler (4 oturum) ve emzirme eğitimi aldı. Veriler Tanıtıcı Bilgi Formu, İzlem Formu, Emzirme Öz Yeterlilik Ölçeği- Kısa Form (EÖYÖ) ve Emzirme Motivasyon Ölçeği (EMÖ) ile toplandı. Veriler, SPSS 25.0 paket programında uygun istatistiksel testler ile analiz edildi. Etik onay, annelerden aydınlatılmış onam alındı ve çalışma protokol kaydı yapıldı.
Bulgular: Taburculukta(T2), taburcu olduktan 2 hafta sonra(T3) ve 1 ay sonra(T4) girişim grubunun EÖYÖ puan ortalamaları ile EMÖ Bütünleşmiş Düzenleme, İçsel Motivasyon ve Özdeşleşmiş Düzenleme, Dışsal Düzenleme- Ek Yararlar alt boyut puan ortalamaları kontrol grubundan daha yüksekti(p<0.05). EMÖ İçe Yansıtılmış Düzenleme-Toplumsal Onaylanma alt boyutunda T3 ve T4 zamanlarında girişim grubu puan ortalamaları kontrol grubundan daha yüksekken; İçe Yansıtılmış Düzenleme-Toplumsal Baskı alt boyutunda T2, T3 ve T4 zamanlarında kontrol grubunun puan ortalamaları girişim grubundan daha yüksekti(p<0.05).
Sonuç: Bebeği yoğun bakım ünitesinde yatan annelerde motivasyonel görüşme destekli emzirme eğitiminin, emzirme motivasyonu ve öz yeterlilik düzeylerini artırdığı saptandı. Yoğun bakım ünitesinde bebeği yatan annelere verilen emzirme eğitimlerinin motivasyonel görüşme destekli olarak yapılması önerilir.

Anahtar Kelimeler: Eğitim, Emzirme, Hemşire, Motivasyonel görüşme