Türkiye'deki farklı LED lambalarının AB'nin eko tasarım ve enerji etiketleme düzenlemeleri bağlamında karşılaştırmalı analizi


Polat Z., Bayar H., Dursun E.

Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt.13, sa.4, ss.1443-1451, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

COVID-19 salgınının tetiklediği ekonomik durgunluktan etkilenmeyen aydınlatma endüstrisi, 2020 yılında %2,5 oranında bir büyüme kaydetmiştir. 2019 yılında yaklaşık 118.33 milyar ABD doları değerinde olan küresel aydınlatma pazarının, 2027 yılında 163.72 milyar ABD dolarına ulaşması beklenmektedir. Türkiye'nin elektrikli aydınlatma cihazları ithalatında Çin %49'luk bir payla başı çekerken, Almanya, Romanya, İtalya, Çek Cumhuriyeti, Fransa ve Polonya gibi Avrupa Birliği (AB) ülkeleri de önemli ithalat ortakları arasındadır. AB adayı bir ülke olarak Türkiye, özellikle katı hal aydınlatma ekipmanları için ürünlerini AB düzenlemeleriyle uyumlu hale getirmek durumundadır. Bu çalışma, Türkiye pazarında satışta olan yerli üretim ve ithal toplam on farklı markanın LED lambaları kullanılarak hazırlanmıştır. Lambalar, Enerji Etiketleme Yönetmeliği (AB) 2019/2015 kapsamında test edilmiş ve fotometrik analizler yapılmıştır. Sonuçlar, tüm LED lambaların yeni etiket kuralları altında "F" ve "G" enerji sınıflarına girdiğini göstermiştir. Bu çalışma, her ne kadar örneklem büyüklüğü sınırlı olsa da, Türkiye'deki LED lambaların yeni enerji etiketleme düzenlemelerine teknik olarak uyum sağlamakla birlikte verimliliklerinin artırılması gerekliliğini ortaya koymakta ve Türk ve AB LED pazarına girmeyi hedefleyen üreticiler için bir referans oluşturmaktadır.
The lighting industry, which was unaffected by the economic downturn triggered by the COVID-19 pandemic, recorded a growth of 2.5% in 2020. The global lighting market, valued at approximately 118.33 billion USD in 2019, is expected to reach 163.72 billion USD by 2027. In Turkey's imports of electric lighting devices, China leads with a 49% share, while EU countries such as Germany, Romania, Italy, the Czech Republic, France, and Poland are also significant import partners. As a candidate country for the EU, Turkey must align its products, particularly solid-state lighting equipment, with EU regulations. This study was prepared using LED lamps from ten different brands, both domestic and imported, available in the Turkish market. The lamps were tested under the Energy Labeling Regulation (EU) 2019/2015 and photometric analyses were conducted. The results indicate that all LED lamps fall into the 'F' and 'G' energy classes under the new labeling rules. Although the sample size is limited, this study highlights the need to improve the efficiency of LED lamps in Turkey while technically complying with the new energy labeling regulations, and provides a reference for manufacturers aiming to enter the Turkish and EU LED markets.