Türkiye’deki İşletmelerin Dijital Olgunluğu


Gürder F.

Güncel Ekonomi Çalışmaları III, Harun Bal, Editör, Akademisyen Kitabevi, Ankara, ss.133-146, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Akademisyen Kitabevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.133-146
  • Editörler: Harun Bal, Editör
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

"Dijital dönüşüm" terimi tüm toplum üzerinde temel etkileri olan internete dayalı yeni teknolojilerin gelişmesi sonucunda bütün iş dünyasındaki temel değişimi anlatmaktadır. Pazarda var olabilmek için işletmeler dijital dönüşümü uygulamalı ve belli bir dijital olgunluğa erişmelidir. Bu çalışmayla Türkiye’de faaliyet gösteren işletmelerin dijital olgunluk seviyelerini tespit edilmesi, işletmelerin olgunluk seviyelerine göre alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amaçlanmaktadır. 2021 yılında Türkiye’de çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren farklı büyüklükteki 370 işletmenin dijital olgunluğunu tespit etmek için işletmelerin karar verici pozisyonunda çalışanlarına anket araştırma metodu uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Türkiye’deki işletmelerin yaklaşık olarak yarısı dijital olgunluk seviyesinin “dijital şampiyon”u ve geriye kalanların neredeyse tamamı dijital olgunluk seviyesinin “yatay ortak”’ı seviyesindedir. Yok denecek kadar az oranda işletme “dikey entegratör” veya “dijital acemilik” seviyesindedir.

The term "digital transformation" describes the fundamental change in the entire business world as a result of the development of new internet-based technologies that have fundamental impacts on the whole society. In order to survive in the market, businesses must implement digital transformation and reach a certain level of digital maturity. This study aims to determine the digital maturity levels of businesses operating in Turkey and to determine the measures to be taken according to the maturity levels of businesses. In 2021, in order to determine the digital maturity of 370 enterprises of different sizes operating in various sectors in Turkey, the survey research method was applied to the decision-making employees of the enterprises. According to the results of the research, approximately half of the enterprises in Turkey are at the "digital champion" level of digital maturity and almost all of the rest are at the "horizontal partner" level of digital maturity. Very few businesses are at the "vertical integrator" or "digital novice" level.