İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.372-397, 2021 (Hakemli Dergi)
KUR’ÂN TEDRİSATINDA HARF TALİMİNİN ÖNEMİ ve USÛLÜ
Öz
İnsanlar için sağlıklı hücreler, binalar için sağlam temeller ne
kadar önemliyse, nitelikli bir Kur’ân tilaveti için de harfler o derece
önemlidir. Zira harf telaffuzu problemli olduğunda hem tilavet hem de -namazın
rükünlerinden olması hasebiyle- namazdaki kıraat gayr-ı sahih olacaktır. Bu nedenle
harf talimi, Kur’ân tedrisatının en önemli ve hatta en öncelikli
meselelerindendir. Kur’ân eğitimcisinin, öğrencilerinin kıraatinin sahih
olabilmesi için özenle üzerinde durması gereken bir mevzu olan harf talimi,
alan bilgisi (uzmanlık) gerektirdiği kadar pedagojik ve metodolojik yaklaşım
(usûl) becerisini de gerektiren bir özelliğe sahiptir. Zira aksi bir tutum,
öğrencilerin hem Kur’ân tilavetlerini hem de Kur’ân’a olan muhabbetlerini
olumsuz bir şekilde etkileyecektir. Böyle bir olumsuz etki ise onların Kur’ân’a
ömürlük bir kitap olarak değil, derslik (sezonluk) bir kitap gibi
yaklaşmalarına neden olacaktır. Bu makalede eğitimcilere, nitelikli bir Kur’ân
tilavetinin yapı taşlarından olan harf talimi hususunda, ifrat ve tefrit
savrulmasına kapılmadan mutedil, pedagojik ve metodolojik bir tedrisatın nasıl
icra edilebileceğine dair pratik öneriler sunulmaya çalışılacaktır.
Anahtar Kelimeler: Kıraat, Kur’ân
Tilaveti, Tecvid, Mahâric-i Hurûf, Sıfât-ı Hurûf, Harf Talimi, Usûl.
THE
IMPORTANCE OF LETTER PRONUNCIATION TRAINING AND ITS APPLICATION METHODS IN
TEACHING QURĀN RECITATION
Abstract
Arabic letters are significantfor a qualified Qur’ān recitation
just as the importance of healthy cells for human-beings and solid bases for
buildings. Therefore, the prerequisite for an accurate Qur’ān recitation is to
know the names, articulation, characteristics and pronunciation of letters and
apply them correctly. Even if a person has a complete theoretical tajwīd
knowledge, having a problematic pronunciation willmake his recitation (tilawat)
incorrect as well as his qirāʾāt in the prayer, since the qirāʾāt is one of the
pillars (rukn) of the prayer. For this
reason, a letter pronunciation practice is one of the most important and even
the primary issue of Quran teaching. The pronunciation practice, which is the
matter that the Quran educators must overemphasize to make their pupils’
recitation accurate, requires field knowledge (expertise) as well as the skills
of pedagogical and methodological approaches (usul). In case the mentioned
requirements are not fulfilled, the student’s Quran recitation and their attachment
to Quran will be affected in a negative way. Such a negative effect will cause
them to approach the Qur'an not as a lifetime book, but as aseasonal
coursebook. In this article, it is aimed to offer practical suggestions to
Quran educators on how to apply a mild, pedagogical and methodological
approaches about pronunciation practice which is one of the building blocks of
Quran teaching.
KeyWords: Qirāʾāt, Qur’ān tilawat, Tajwīd, Mehâric al Hurof, Sifaat al
Hurof, Letter pronunciation, Method.