Sosyal ağ platformu wattpad uygulamasını kullanan gençlerin psikolojik özelliklerinin toplumsal cinsiyet rolleri ve benlik saygısı açısından incelenmesi


Sert M.

EĞİTİM & BİLİM 2021-III, Songül Karabatak, Editör, Efe akademi, İstanbul, ss.323-340, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: Efe akademi
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.323-340
  • Editörler: Songül Karabatak, Editör
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal ağ uygulamaları içinde okur yazar sosyal ağ uygulaması olarak 50’den fazla dilde kullanılan Wattpad uygulaması (Wattpad, 2016a) ise okuma yazma alışkanlıklarının gelişimi, hayal dünyasının yaratıcı bir biçimde ortaya konması, dilin etkin kullanımı gibi bir çok yeterliliğin gelişimini sağlamaktadır (Anderson, 2013).  Uygulama,  kullanıcılarına,  diğer insanların üretmiş olduğu eserleri ve onlar aracılığıyla farklı bakış açılarını öğrenebilme fırsatını sunduğu gibi  aynı zamanda kendilerinin de aktif olarak uygulamada içerik üretmelerini, diğer kullanıcılar aracılığıyla içeriklerini geliştirebilme imkanını sunmaktadır.  Böylelikle kullanıcılar  üretmiş oldukları içerikler aracılığıyla kendilerini geliştirirken, çok sayıda insana da düşüncelerini, duygularını iletebilme şansını yakalamaktadırlar (Constreras ve ark., 2015; Davies, 2017; Ağır Sert, 2019a). Bu özelliği ise Wattpad kullanıcılarının yaş ortalamaları göz önüne alındığında çok daha anlamlı olmaktadır.  Araştırmalara göre kullanıcıların %80’ini 30 yaşlarında, bu grubun %40’ı ise 13-17 yaşlarındadır, yani kullanıcılarının büyük bir çoğunluğunu ergenlik dönemindeki bireyler oluşturmaktadır (Wattpad, 2016b). Ergenlik dönemi gelişim özellikleri ve ihtiyaçları dikkate alındığında ise uygulamanın, kullanıcıları ya da takipçileri açısından hangi psiko sosyal ihtiyaçlara karşılık geldiği önem taşımaktadı