Siyasal Parti Üyelerinin Sosyal Medya Kullanımı ve Motivasyonları Üzerine Bir Analiz


GEÇER E., ÜRKMEZ S.

İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, cilt.0, sa.46, ss.414-434, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 46
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.414-434
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Kullanımlar ve doyumlar kuramına göre bireyler, eğlenme, boş zamanlarınıdeğerlendirme, haberdar olma, günlük hayatın sıkıcı işlerinden kurtulma gibiihtiyaçlarını gidermek amacıyla kitle iletişim araçlarına yönelmektedir. Bu kuramdanyola çıkarak izleyicinin aktif olduğu bir yaklaşımı “sosyal medya” üzerinden ele almakolası görünmektedir. Çünkü diğer iletişim araçlarına kıyasla bireylerin yakın ve uzakçevrelerinden haberdar olmasını sağlayan, bir olayı eş zamanlı olarak anında ileten aynızamanda mesajları etkili bir şekilde sunan en etkili iletişim aracı kuşkusuz sosyal medyadır.Kamuoyunun oluşmasında ve kitleleri bir araya getirip ortak hareket etmeyeyönlendiren en etkili araçlardan biri olan sosyal medya, her kurum kuruluş gibi birbirleriylekıyasıya mücadele halinde olan siyasi parti lider ve üyeleri tarafından da aktif olarakkullanılarak hedef kitleyi etkilemede ve partiyi tanıtmada etkili rol oynamaktadır. Bubağlamda, elinizdeki çalışma; sosyal medyanın söz konusu interaktif yapısını dikkatealarak siyasi parti üyelerinin sosyal medya kullanım motivasyonları ve performanslarınıincelemektedir. Makale; daha önce yapılan benzer çalışmaların aksine daha spesifikbir kitle üzerine odaklanarak siyasi partilerin aktif üyelerinin sosyal medya kullanımmotivasyonlarını belirleme amacı taşıması nedeniyle farklılık arz etmektedir. Bu amaçdoğrultusunda çalışmanın uygulama bölümünde siyasi parti üyelerinden oluşan 150 kişiyeanket uygulanmıştır. Anket çalışmasında elde edilen bulgular neticesinde, siyasi partiüyelerini sosyal medya kullanmaya yönelten dört temel isteklendirme olduğu saptanmıştır.Bu motivasyonlar; siyasal etkileşim, eğlenme ve rahatlama, gözetim ve rehberlik, bilgiedinme / bilgi sağlamadır.
According to the uses and gratifications communication theory, individuals tend to follow the mass communication courses to entertain, to make us of their free times, to have news and to cope with boring daily activities. The active audience approach in communication theory is possible to be handled through social media. Social media, comparing with traditional media outlets, enables users to have information from their immediate and far surroundings in a faster way, lets people know about what is happening instantly and users to share messages more effectively. With no doubt, the increasing number of social media users forces all institutions and organisations to effectively use these new media courses to convince the audience and be in touch with their followers. Political parties in this regard also more professionally try to benefit from social media channels as they help them to get masses together in an easier and cheaper way, help their supporters to move together, to make their party and promises widely known and persuade the voters. In this regard, this study aims to analyse the social media using motivations and performances of political parties considering the aforementioned interactive structure of the social media courses. Unlike the other similar articles, this study focusing on a more specific group of people, tries to find out the social media uses of active political party members through a questionnaire applied to 150 political party members. The outcomes suggest that there are four main motivation of political party members which make them use social media. These motivations are, political interaction, entertainment and relaxing, surveillance and guidance, having and providing information.