Türkiye’deki İşletmelerin Pazarlama ve Satış Alanındaki Dijitalleşme Endeksi


Gürder F.

Güncel İşletme Yönetimi Çalışmaları III, Serkan Yılmaz Kandır,İlksun Didem Ülbeği, Editör, Akademisyen Kitabevi, Ankara, ss.367-379, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Akademisyen Kitabevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.367-379
  • Editörler: Serkan Yılmaz Kandır,İlksun Didem Ülbeği, Editör
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dijitalleşme, işletmelere süreçleri optimize etmeleri ve yeni ürünler, hizmetler ve iş modelleri geliştirmeleri için birçok fırsat sunmaktadır. Özellikle satış ve pazarlamadaki dijitalleşme seviyesi kilit rol oynamaktadır. Türkiye’deki işletmelerin satış ve pazarlama alanındaki dijitalleşme seviyelerini ölçmek üzere 2021 yılında 733 işletmenin katılımıyla anket düzenlenmiştir. Araştırma sonucuna göre dijital müşteri süreçleri ve müşteri hizmetlerinde sürdürülebilir dönüşüm konusunda hâlâ yeterli seviyede çalışma bulunmamaktadır. Pazarlama ve satışta yüksek düzeyde dijital olgunluğa sahip işletmelerin, pandemi sürecinde krizlere daha dayanıklı oldukları görülmüştür. Daha az dijitalleşmiş işletmelerin aksine, yüksek düzeyli dijital işletmeler Covid-19 döneminde satışlarını artırmayı bile başarmışlardır. Özellikle dijitallik seviyesi yüksek olan işletmeler ile düşük olan işletmeler arasındaki uçurumun pazardaki dijitalleşme baskısına rağmen büyümekte olduğu görülmektedir.

Digitalization offers businesses many opportunities to optimize processes and develop new products, services and business models. In particular, the level of digitalization in sales and marketing plays a key role. In 2021, a survey was conducted with the participation of 733 businesses to measure the level of digitalization in sales and marketing of businesses in Turkey. According to the results of the survey, there is still insufficient work on digital customer processes and sustainable transformation in customer service. Businesses with a high level of digital maturity in marketing and sales were found to be more resilient to crises during the pandemic. Unlike less digitalized businesses, highly digital businesses even managed to increase their sales during the Covid-19 period. In particular, the gap between businesses with high levels of digitization and those with low levels of digitization seems to be growing despite the digitalization pressure in the market.