I. Ulusal Marka Yönetimi Kongresi , İstanbul, Türkiye, 25 Nisan 2024, ss.106-125, (Tam Metin Bildiri)
Bildiri
ulus markalama ve sürdürülebilirlik ilişkisini, ülkelerin ulus marka değerlerini
ve sürdürülebilirlik performanslarını ölçen endeksler ve bu endekslerin dikkate
aldıkları göstergeler üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Bu inceleme için
ülkelerin ulus marka değerini ölçen endekslerden biri olan Brand Finance Nation
Brands Ranking ile ülkelerin sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin
performanslarını ölçen SDG - Sustainable Development Goals Index’in dikkate
aldığı temel göstergeler ele alınacak, karşılaştırılacaktır. Çalışmada cevabı
aranan temel sorular; ülkelerin ulus marka değerini ölçen endeksler ile
ülkelerin sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin performanslarını ölçen endekslerin
dikkate aldığı temel göstergeler arasında benzerliğin olup olmadığı, bu soru
ile bağlantılı olarak ulus markalama ve sürdürülebilirlik konuları arasında
ilişkinin bulunup bulunmadığı, sürdürülebilirlik konusunun ve ülkelerin
sürdürülebilirlik eylemlerinin, ulus marka değerini etkileyen ve şekillendiren
göstergeler arasında yer alıp almadığı şeklinde sıralanmaktadır.
Yapılan
incelemede hem marka değerini hem de sürdürülebilirlik performansını ölçen
endekslerin dikkate aldığı göstergeler ve hedefler arasında genel bir uyumun ve
benzerliğin olduğu tespit edilmiştir. Özellikle inceleme için seçilen Brand
Finance Nation Brands Ranking’in ulus marka algısını ölçtüğü metrikler arasında
“sürdürülebilir gelecek” başlığının olduğu belirlenmiştir. Dolayısıyla
sürdürülebilirliğin doğrudan bir marka değeri unsuru olarak belirlendiği ve
görüldüğü tespit edilmiştir. Bu sonuçlardan yola çıkarak ülkelerin
sürdürülebilirlik yaklaşımlarının ve faaliyetlerinin ulus marka stratejilerini
geliştirme ve değerini artırmada bir kaldıraç rolü oynayabilme potansiyeli
taşıdığı ve ulus markalarının da sürdürülebilirliğinin bir gereği haline
geldiği değerlendirilmektedir.
Anahtar kelimeler:
Ulus markalama, ulus markaları, ulus marka endeksi, sürdürülebilirlik, SDG (s)