Ulus Markaların Sürdürülebilirliği: Ulus Markaları ve Sürdürülebilirlik Endekslerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Köksoy E.

I. Ulusal Marka Yönetimi Kongresi , İstanbul, Türkiye, 25 Nisan 2024, ss.106-125

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.106-125
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bildiri ulus markalama ve sürdürülebilirlik ilişkisini, ülkelerin ulus marka değerlerini ve sürdürülebilirlik performanslarını ölçen endeksler ve bu endekslerin dikkate aldıkları göstergeler üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Bu inceleme için ülkelerin ulus marka değerini ölçen endekslerden biri olan Brand Finance Nation Brands Ranking ile ülkelerin sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin performanslarını ölçen SDG - Sustainable Development Goals Index’in dikkate aldığı temel göstergeler ele alınacak, karşılaştırılacaktır. Çalışmada cevabı aranan temel sorular; ülkelerin ulus marka değerini ölçen endeksler ile ülkelerin sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin performanslarını ölçen endekslerin dikkate aldığı temel göstergeler arasında benzerliğin olup olmadığı, bu soru ile bağlantılı olarak ulus markalama ve sürdürülebilirlik konuları arasında ilişkinin bulunup bulunmadığı,  sürdürülebilirlik konusunun ve ülkelerin sürdürülebilirlik eylemlerinin, ulus marka değerini etkileyen ve şekillendiren göstergeler arasında yer alıp almadığı şeklinde sıralanmaktadır.


        Yapılan incelemede hem marka değerini hem de sürdürülebilirlik performansını ölçen endekslerin dikkate aldığı göstergeler ve hedefler arasında genel bir uyumun ve benzerliğin olduğu tespit edilmiştir. Özellikle inceleme için seçilen Brand Finance Nation Brands Ranking’in ulus marka algısını ölçtüğü metrikler arasında “sürdürülebilir gelecek” başlığının olduğu belirlenmiştir. Dolayısıyla sürdürülebilirliğin doğrudan bir marka değeri unsuru olarak belirlendiği ve görüldüğü tespit edilmiştir. Bu sonuçlardan yola çıkarak ülkelerin sürdürülebilirlik yaklaşımlarının ve faaliyetlerinin ulus marka stratejilerini geliştirme ve değerini artırmada bir kaldıraç rolü oynayabilme potansiyeli taşıdığı ve ulus markalarının da sürdürülebilirliğinin bir gereği haline geldiği değerlendirilmektedir.

Anahtar kelimeler: Ulus markalama, ulus markaları, ulus marka endeksi, sürdürülebilirlik, SDG (s)