İşletmelerde Toplumsallaşma Kavramının Örgütte İşgöreni İşe Alıştırma Eğitimi Alanındaki Konumu ve İşlevi


AŞKUN O. B.

ÖNERİ, cilt.6, sa.21, ss.91-95, 2004 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 21
  • Basım Tarihi: 2004
  • Dergi Adı: ÖNERİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.91-95
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu makalede toplumsallaşma kavramı ele alınmış ve bu kavramın bir örgüte yeni katılan iş gören üzerindeki etkileri ile işletmenin iş görenden beklediği tutum, değer ve davranışların öğrenilebilmesi süreci incelenmeye çalışılmıştır. Yeni iş gören ile dünyaya gelen bir bebek arasında çok az fark vardır, bir bebek öncelikle yaşamını devam ettirebilmek için toplumsallaşma sürecine nasıl gereksinim duyuyorsa, yeni iş görenin işletmedeki durumu da hemen hemen benzerdir. Örgütte toplumsallaşma etkinliklerinin temel amacı; özellikle yeni iş göreni, örgütün etkili bir üyesi durumuna getirmektir. Bu bağlamda "toplumsallaşmanın" en önemli aşamalarından birisi "işe alıştırma eğitimi"dir. Bütün işletmelerin kendi bünyelerine yeni katılan iş görenlere hem kendilerini öğretmeleri hem de yeni katılanı tanımaları gerekmektedir. Bu karşılıklı birbirini "tanıma ve anlama" dönemi eğitim olmasızın çok uzun ve yanılmalarla dolu bir süreci gerektirebilir. Bu çalışma işletmelerde toplumsallaşma sürecinin nasıl işlemesi gerektiği ile ilgili bir deneme niteliğindedir.
Iin this article, the effects of socialization over a new coming employee are examined while considering the process of learning the attitudes, values and behaviors expected of the employee by the organization. There is a very little difference between a new born baby and a new employee. Similar to a baby who needs socialization to survive in an environment, the new employee also needs socialization to exist in that organization. Organizational socialization is the process by which the newcomers develop personal identities and learn particular attitudes, values and behaviors the employers and the organization expect from them. Through the process of socialization, organization exerts considerable power on the new members by teaching them how they need to behave and work in the organization. in other words, organizational culture is also learned by socialization. And orientation is the milestone of this process.