3. Uluslararası Sınırsız Eğirtim ve Araştırma Sempozyumu, Muğla, Türkiye, 24 - 27 Nisan 2019, ss.169-181
Toplumda
düşünebilen, çevresine veya kendine dair sorunları algılayabilen, sorunların çözümü için sağlıklı kararlar
alabilen, akademik anlamda donanımlı bireylerin önemi bilinen bir gerçektir. Bu
sebeple karar verme becerisinin önemi ve bireylere kazandırılması, bireyin
başarısının artırılıp donanımlı hale gelmesi gelişmiş toplumlarda her geçen gün
daha da önemli hale gelmektedir. Alan yazında karar verme ile ilgili
çalışmalara oldukça geniş yer verilmektedir. Karar verme akademik başarı
üzerinde de önemli etkisi olabilecek kritik bir düşünme becerisidir.
Akademik
başarısızlık bireyin var olan potansiyeli ile kendisinden beklenen başarı
arasındaki fark şeklinde tanımlanabilir. Eğitim sistemi içinde öğrenciler
çeşitli faktörlerden etkilenerek akademik başarısızlık gösterebilmektedir.
Bunlar: bireysel, çevresel veya eğitim sisteminin kendisinden kaynaklanan
sebepler olabilmektedir. Sebebi ne olursa olsun bu sorunu çözebilecek yöntem,
teknik ve süreçlerin eğitimciler tarafından araştırılması ve alternatif çözümler
bulunması önemli bir husustur. Toplumsal yaşamda bireyin meslek edinmesi,
toplumsal bir statü kazanması, toplumda yer edinmesi, belirli düzeyde beceri
edinmesine ve akademik başarı göstermesine bağlıdır.
Yapılan
bu araştırmayla, ilkokul dördüncü sınıf Sosyal Bilgiler dersinde “Marmara
Bilişsel Karar Verme Süreci Modeli”nin, akademik başarısı düşük öğrencilerin, Sosyal
Bilgiler dersi akademik başarılarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada zayıf deneysel desenlerden olan tek grup ön test–son test
desen kullanılmıştır. Öğrencilerin konu ile ilgili erişi düzeylerini ölçebilmek
için araştırmacının kendisi tarafından hazırlanan kazanım değerlendirme ve
başarı testi ön test, son test ve kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Deney
gurubu ön test ve son test puanları ile deney grubu son test ve kalıcılık testi
puanları arasındaki farkı belirlemek için ilişkili örneklem t-testi
kullanılmıştır. Yapılan istatistiksel analizlerden elde edilen bulgular
“Marmara Bilişsel Karar Verme Süreci Modeli”nin, akademik başarısı düşük öğrencilerin, Sosyal
Bilgiler dersi akademik başarılarını olumlu yönde etkilediğini, ancak bu
etkinin kalıcı olmadığı göstermektedir. Çalışmanın sonunda elde edilen bulgulara
dayalı sonuçların tartışılmasına yer verilmektedir.
Anahtar Sözcükler: Temel eğitim, karar verme, sosyal
bilgiler, akademik başarı.
The importance of academically
well-educated individuals who are able to think, perceive problems in their
surroundings and/or in themselves, and make healthy decisions to solve problems
in a society is a well-known fact. Therefore, the importance of decision-making
skills and teaching them to the individuals, and the improvement of the
individual's success and making them more skilled are becoming more and more
important in developed societies. There are a wide variety of studies on
decision making in the literature. Decision making is a critical thinking skill
that can have a significant impact on academic achievement.
Academic failure can be defined
as the difference between the individual's existing potential and the expected
success. Within the education system, students can show academic failure due to
various factors. These may be caused by the individual, environment or
education system itself. Regardless of the reason, the methods, techniques and
processes that can solve this problem by educators and finding alternative
solutions are important. Toplumsal yaşamda bireyin meslek edinmesi, In the
social life, someone's acquirement of a profession, depends on one's gaining a
social status, gaining a place in society, gaining a certain level of skill and
academic success.
With this study, it is aimed to
determine the effect of "Marmara Cognitive Decision Making Model" on
the academic achievement of the Social Studies course in the fourth grade of
low academic achievement level primary school students. In the research, single
group pre-test post-test design was used, which is one of the weak experimental
designs. In order to measure the level of achievement of the students,
achievement and success tests prepared by the researcher were applied as
pre-test, post-test and retention test. The related sample t-test was used to
determine the difference between the pre-test and post-test scores of the
experimental group and the test and retention test scores of the experimental
group. The findings obtained from the statistical analysis show that the
"Marmara Cognitive Decision Making Model" has a positive effect on
the academic achievement of the low achievement level students, but this effect
is not permanent. At the end of the study, the results based on the findings
are discussed.
Keywords: Elementary
education, decision making, social studies, academic achievement.