Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.18, sa.2, ss.271-293, 2016 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, İstanbul İlindeki hastanelerde tanılamada çalışan 15
uzman doktorun tıbbi tanılama sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Uzman doktorların tanılamaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesinde,
nitel veri toplama tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular, otizmli çocukların göz teması, iletişim
eksikliği, konuşma sorunu gibi davranışlar sergilemelerinden dolayı çocuk
doktorları, öğretmen, pedagog ve psikologlar tarafından tanılamaya
yönlendirildiklerini göstermektedir. Ayrıca, otizmli çocukların yalnızca tarama
testleri, gelişim ölçekleri veya Amerikan Psikiyatri Birliği'nin Ruhsal Bozuklukların
Tanısal ve İstatistiksel El Kitabındaki (The Diagnostic and Statistical Manual of
Mental Disorders; DSM.IV) kriterleri ile değerlendirildikleri ve tanılamaya ortalama
24 dakika süre ayrıldığı belirlenmiştir. Son olarak, uzman doktorlar tıbbi tanılamaya
ayrılan sürenin yetersizliği, tanılamada biyolojik bir markerin olmaması, nöro-motor
gelişim açıdan çocuğun gelişiminin takip edilmemesi, özel eğitim hizmetlerinin
yetersiz olması, otizm konusunda eğitim hizmeti veren vakıfların eğitimi ticari hale
getirmeleri, ailelerin otizm konusunda yeterince bilgilendirilmemesi gibi bazı
sorunların tanılama sırasında veya sonrasında yaşandığını açıklamışlardır.
The aim of this study is to describe the current condition by
interviewing 15 medical doctors who involved in the diagnostic process of children
with autism in the hospitals in Istanbul. In the process of determining the opinion of
the specialists for diagnosis, semi-structured interview based on the qualitative
research approach was used. Results of the study revealed that most of referrals to medical doctors with a suspicion of autism are done by pediatricians, teachers,
pedagogues or psychologists due to the behaviors such as not establishing eye
contact, lack of communication. Additionally, it is also seen that the specialists
allowed 24 minutes on the average and they diagnosed the autistic children using
only screening tests, development scales and DSM-IV criteria. Finally, specialists
mentioned that problems such as the insufficiency of the duration for the diagnosis,
the lack of biological marker in the diagnosis, the lack of following the neuro-motor
development of the child, insufficiency of the special education services for the
autistic children, the commercialization of the foundations giving education services
in autism, lack of informing the families about autism, were faced during and after
the diagnosis.