Herkes İçin Algılanan Fiziksel Okuryazarlık Ölçeğinin Geliştirilmesi


Sarıçam H., YILMAZ S.

Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt.33, sa.4, ss.697-706, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 33 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.24106/kefdergi.1795658
  • Dergi Adı: Kastamonu Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.697-706
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çalışmanın amacı: Yerel yönetimler rekreasyonu aktivitelerine katılanlar bireyler üzerinde fiziksel okuryazarlık algısına yönelik ölçek geliştirmek bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Materyal ve Yöntem: Ölçeğin yapı geçerliğinde öncelikle birinci örneklem grubuyla Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yoluyla bir model oluşturulup; daha sonra ikinci örneklem grubundan toplanan verilerle Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır Bulgular: AFA’da örneklem yeterliliği için .924 (>.60) ve Barlett küresellik testi p .45 olan toplam 19 maddelik bir yapı elde edilmiştir. DFA sonucunda uyum indislerinin tamamında modelin iyi düzeyde olduğu görülmektedir. Önemli Vurgular: Elde edilen ölçek kişilerin kendilerinde algıladıkları fiziksel okuryazarlığı belirlemede güvenilir ve geçerli bir ölçek olduğu ortaya koyulmuştur.
Purpose: The aim of this study is to develop a scale for the perception of physical literacy on individuals participating in local government recreation activities. Design/Methodology/Approach: In order to establish the construct validity of the scale, a model was first created through Exploratory Factor Analysis (EFA) with the first sample group; Then, Confirmatory Factor Analysis (CFA) was conducted with the data collected from the second sample group. Findings: In EFA, sample adequacy was found to be .924 (>.60) and Bartlett's test of sphericity was significant at the p .45. As a result of CFA, it is seen that the model is at a good level in all fit indices. Highlights: The obtained scale has been shown to be a reliable and valid scale in determining the physical literacy people perceive in themselves.