Sağlık Kurumlarında Performans Yönetimi


Tarım M.

Sağlık Kurumları Yönetimi I, Ş. BUrak Bekaroğlu, Editör, Atatürk Üniversitesi, Erzurum, ss.1-34, 2018

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2018
  • Yayınevi: Atatürk Üniversitesi
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.1-34
  • Editörler: Ş. BUrak Bekaroğlu, Editör
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yönetim çalışmalarının, teorilerinin ve uygulamalarının ana teması ölçülemeyenin geliştirilemeyeceği yönündedir. Bireysel (mikro düzeyde), organizasyonel (meso düzeyde) ve sistem (makro düzeyde) performansının ölçülmesi, iyileştirmeleri sürdürmek ve değişim süreçlerini etkinleştirmek için güçlü bir kaldıraçtır. Dolayısıyla faaliyette bulunduğu dış ve iç çevrenin sürekli değişimi karşısında, örgütün rekabet üstünlüğünü sürdürebilmesi için iyi bir performans yönetim sistemini oluşturması gerekmektedir. Performans yönetimi, organizasyon performansını yönetme sürecidir. Performans yönetimi kurum içindeki iş faaliyetlerini ve çıktılarını koordine etmeye ve geliştirmeye yönelik süreçler kümesi olarak tanımlamaktadır.

. İşletme performansı ölçümünde bir takım boyut ve/veya göstergeler kullanılmaktadır. İşletmeler bu performans boyut ve göstergelerden hangilerini kullanacaklarına kendileri karar verirler.  Performans ölçümü alanında dünyada, yaygın olarak kabul görmüş genel bir model bulunmamaktadır. Her ülke, sistem ve paydaş kendi sağlık sisteminin gereksinimlerine göre farklı modeller geliştirip uygulayabilmektedir . Sağlık kurumları ve hastanelerde de performansın değerlendirilmesinde kullanılabilecek birbirinden çok farklı analiz, model ve ölçüm sistemleri geliştirilmiştir.

Sağlık hizmetlerinde performansın ölçülmesi ve raporlanması, sağlık kuruluşlarının sunduğu hizmetlerin kalitesini iyileştirmek için önemli bir araç olarak kabul edilmektedir. Performans yönetimi araçları, sağlık çalışanlarının performansını artırmaya ve örgütsel hedefleri belirlemeye, iletmeye ve içselleştirmeye yardımcı olmaya hizmet eder. Performans ölçümleri, organizasyon etkinliklerini anlamak, yönetmek ve iyileştirmek için kullanılan araçlardır. Performans ölçümü önemli olmakla birlikte, bir işletmeyi yönetmek için yeterli değildir. 

Performans göstergelerinin, gerçek ve istenen sonuçlar arasındaki farklılıkları değerlendirmek, kritik olan farklılıkların tanımlanması ve işaretlenmesi, eksikliklerin neden ve ne zaman gerçekleştiğinin anlaşılması ve gerektiğinde, süreci (veya süreçleri) kapsayacak şekilde oluşturulması gerekir.

Bu bölümde performans ile ilgili kavramlar, ölçüm yöntemleri, performans göstergeleri ve kurumsal performansın ölçümünde en çok tercih edilen araç olan Dengeli Puan Kartı işlenmiştir.  Bir sağlık kuruluşunda kapsamlı bir performans ölçüm sisteminin tasarlanmasında ve uygulanmasında birçok zorluk vardır. Sağlık hizmetlerinde kullanılan performans ölçüm sistemleri, sadece farklı paydaşların beklentilerini karşılamakla kalmayıp, aynı zamanda durumun en gerçekçi görüntüsünü ve sistemde meydana gelen ilerlemeyi de sunabilmelidir. Balanced Scorecard, yönetimin, tanımlanmış dört perspektiften, kurumların performansını ölçmesini sağlar. Her bakış açısı doğrudan performans hedefleriyle bağlantılıdır. Bu çerçevede, müşteri memnuniyeti finansal başarıyı artırmaktadır; Etkin ve verimli iş süreçleri, yüksek düzeyde müşteri memnuniyeti sağlar; Sürekli iyileştirme, kurumun operasyonel performansını artırır.  Performans ölçümlerinin strateji uygulaması için bir çerçeve oluşturması planlanmaktadır . Çerçeve kuruluşun misyon ve stratejisini odak noktasına alır, kısa ve uzun vadeli hedefler, finansal ve finansal olmayan göstergeler, gecikme ve öncü göstergeler ile dış ve iç performans ölçümleri arasında bir denge sağlamaktadır.  Dengeli bir dizi performans göstergesi, arabadaki göstergeler gibidir, misyon ve bu misyonu gerçekleştirecek stratejiler hedeftir. Bu göstergelerin her biri, performansın genel bir göstergesi olan bir önlemler kümesini temsil eder. Örneğin, sıcaklık göstergesi müşteri memnuniyetini temsil edebilir. Şikayetler, son müşteri sayısı, kurum itibarı gibi birkaç bileşenden oluşan bir göstergedir.

Sonuç olarak; performans ölçümü, yöneticilerin ve kurumların gelecekte daha iyi üretim yapmak için kendi geçmiş davranışlarından öğrenmelerine yardımcı olacaktır. Bunun için optimum sayıda gösterge belirlenmeli, kritik gösterge sayısı sınırlı olmalı, hedefler belirlenmeli, performans ölçümünün maliyeti dengelenmiş olmalıdır. Performans ölçümünün işlevsiz olduğu durumlarda kalite, üretkenlik ve güvenilirlik kaybına neden olabilir.