I. ULUSLARARASI DİN VE İNSAN SEMPOZYUMU "DİN, DİL VE İLETİŞİM" , Eskişehir, Türkiye, 10 - 12 Ekim 2019, sa.337, ss.339-351
ÖZ:
Düşünebilme
ve konuşabilme melekelerini kullanmaya başladığı andan itibaren insanın kendisine
(enfüs) ve çevresine (âfâk) dair sorgulamaları, onun ontolojik (fıtrî) ve
epistemolojik (ilmî) yönünün ayrılmaz bir parçasını oluşturmaktadır. Gençlik
yıllarında daha da yoğunlaşan bu sorgulama eylemi, aslında insanın öğrenme
merakının ve anlam arayışının doğal bir sonucudur. Bu sonucun bir gereği
olarak, gençlere dini konularda rehberlik eden eğitimcilerimizin her türlü
eylem ve söylemlerinde bu realiteyi göz önünde bulundurmaları ve dolayısıyla da
buna uygun bir din dili ve hitap şekli geliştirmeleri son derece önemlidir.
İşte
bu realiteden hareketle biz bu çalışmamızda, bir taraftan tüm çağları kuşatan
bir usûl ve metodolojiyi ortaya koyan kitaba dayalı (Kur’ânî) ilkelerle, diğer
taraftan bu çağın gerçeklerini ortaya koyan gözleme dayalı (tecrübî) tespitlerimizi
buluşturmak istedik. Bunu yaparken de dinin asılları (usûlü’d-dîn) hükmünde
olan temel esaslarımızın, günümüz gençlerine hangi usûlle aktarılabileceğinin
parametrelerini belirlemeye gayret ettik. Amacımız kitle iletişim araçları
sayesinde her türlü bilgiye ulaşmanın son derece kolaylaştığı modern dünyada,
din karşıtı manevi salgın hastalıklara karşı gençlerin ruhsal, zihinsel ve
duygusal bağışıklıklarının güçlenmesini sağlamaya yönelik katkı sağlamak ve bu
dînî esasları, asrın gençlerinin idrakine uygun bir söylem ile sunabilmektir.
Zira bu yapılmadığı taktirde Hz. Ali’nin, “İnsanların idraklerine/algı
dünyalarına uygun bir şekilde konuşun. Yoksa siz, Allah ve Rasülü’nün
yalanlanmasından hoşlanıyor musunuz?” uyarısıyla yüzleşme tehlikesi her platformda
karşımıza çıkacaktır. Bu bağlamda çalışmamızda, hangi çağın mensubu
olursa olsun muhataplarını hem muhteva hem de üslup açısından etkileme gücünü
her dönemde bünyesinde barındıran Kur’an-ı Kerim’in bu özelliğinin ipuçlarını
yansıtan temel ilkelerin neler olduğunu belirlemeye gayret ederek bizi bu
ilkelere götüren örnek ayetlere ve olaylara yer verdik. Bu tür tikel olaylardan
ve ayetlerden ilhamla elde ettiğimiz tümel neticeleri ise gençlere dini
konularda rehberlik eden eğitimcilerimizin istifadesine arz edebilmek
maksadıyla “Aslî Delil’den Usûle Dair Dersler” perspektifiyle sunmaya gayret
ettik. Hem bu perspektiften hem de ilgili ayet, ilke ve örneklerden hareketle
zihnimizde beliren formları ise şu ifadelerle başlıklandırarak sistematik hale
getirmeyi hedefledik: 1. Karşıt Görüş ve Fikirleri
Tanımak/Bilmek.
2. Sürekli Savunmacı Bir Dil Kullanmamak. 3. Doğrudan Muhatabı Hedef Alan
Mesajlardan Kaçınmak. 4. Anlatımda Teşbih, Temsîl, Metafor ve Kıssalardan
Yararlanmak. 5. Alay ve Hakaret Dilinden Kaçınmak. 6. Pozitif Yönleri
Görebilmek. 7. Sonuç Odaklı Değil Süreç Odaklı Hareket Etmek. 8. Dinin
Tebliğinden Ziyade Temsilini Öncelemek.
Sonuç olarak, yeni neslin diliyle din dilini buluşturmayı hedeflediğimiz bu araştırmamızı, yukarıda yer alan başlıkları temellendirecek örnek ayet ve olaylar eşliğinde sunmaya çalışacağız. Böylece konuyu bir taraftan teorik (kitâbî) ilkelerle, diğer taraftan da pratik (tecrübî) örneklerle zenginleştirerek ideal olanla reel olanın ortak bir düzlemde nasıl buluşturulabileceğinin ve uygulanabileceğinin ipuçlarını sunmaya gayret edeceğiz. Bu minvalde çalışmamızın gençlik ve din diline dair hem teorik hem de pratik düzlemde yapılacak eylem, söylem, araştırma ve uygulamalara mütevazı bir katkıda bulunmasını umuyoruz.
Anahtar
Kelimeler: Asıl, Usûl, Gençlik, Din Dili, Yeni Nesil.
ABSTRACT:
From the moment of using the abilities of thinking and speaking, questioning
himself (anfus / inner world) and his surroundings (afaq /outer world) became
an inseparable part of ontological and epistemological aspects of human being.
This questioning practice which increases yet more in youth is a natural
consequence of one’s curiosity to learn and searching for meaning in life.
Therefore, considering this reality in their discourses and actions and
developing an appropriate religious language and form of addressing are
extremely important for our educators who guide the youths in religious
matters.
Based
on that reality, in this study, it is aimed to put together the book-based
(Quranic) principles which encompass the methodology of all ages and
observation-based (experiential) determination which reveals the reality of
this age. In doing so, it is intended to determine the parameters of
methodology that should be used while transfering the basic principles of
religion (usulu’d-din) to today’s youths. The study also aims to contribute to
strengthening the spiritual, mental and emotional health of youths against
anti-religious propaganda in the modern world where reaching all kinds of
information is quite easy through mass media and to present the religious
principles to the youths with an appropriate discourse. Otherwise, we have to
be the object of Hazrat Ali’s warning on any platform ‘Speak in accordance
with people’s perception. Or do you enjoy the denial of Allah and His Messenger?’
In
this context, the study tries to determine the basic principles that make Quran
have the power of influencing its interlocutors with its context and style,
regardless of which era they are from, by providing verses and precedents which
underline those principles. It also tries to present the universal consequences
gained from particular verses and events to the educators who guide the youths
in religious matters, with the perspective of ‘lessons about the method
derived from the essential source’. Based on this perspective and also
relevant verses, principles and examples, the study aims to systematize the
forms which appear in mind with the following titles; 1. Knowing opposite views
and ideas. 2. Avoiding continuous use of defensive language. 3. Avoiding the
messages directly address the addressee. 4. Using simile, representation and
metaphors in narration. 5. Avoiding mocks and insults. 6. See the positive
sides of things. 7. Being a process-oriented person rather than
result-oriented. 8. Prioritizing the representation of religion rather than
just conveying its message.
As
a result, in this study which intends to bring the language of rising
generation and language of religion together, verses and precedents based on
the given titles are presented. Thus, the study tries to offer clues about how
to put together and apply the ideal and real aspects of the subject by
providing the theoretical (academic) principles on the one hand and practical
(experiential) examples on the other. In this respect, we hope that this study
will contribute to both practical and theoretical practices, discourses,
researches and applications about the language of youth and religion.
Key
Words: Essence, Methodology, Youth, Language of Religion,
Rising Generation.