OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, cilt.18, sa.39, ss.461-484, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın temel amacı, 2008-2018 yılları arasında yayımlanan okul öncesi şarkı dağarcığı ve
özelliklerinin neler olduğunun belirlenmesidir. Okul öncesi dönem için yazılmış şarkı dağarcığına ilişkin
kitap sayısı, kitapların künye bilgileri, kitaplarının yıllara göre dağılımı, şarkılarının konu dağılımları, ses
sınırları ve ölçü sayılarının uygunluk durumlarına, kullanılan ton dağılımları bilgisine ulaşılmıştır.
Çalışma, tarama modeli bir araştırmadır. 2008-2018 yılları arasında yayımlanan, okul öncesi dönemi
müzik eğitimi ile ilgili şarkılar, kitaplar ve araştırmalar, bu araştırmanın evrenini oluşturmaktadır.
Ulaşılabilen eserler ise araştırma örneklemini oluşturmuştur. Araştırma sonucunda, 2008-2018 yılları
arasında okul öncesi dönem için yazılmış şarkı dağarcığına ilişkin yayınlanan toplam 16 kitap ve 283 şarkı
olduğu, yayınların yıllara göre bir düzen göstermediği belirlenmiştir. En fazla işlenen konu başlıklarının
“Hayvanlar”, “Tekerleme, Oyun ve Hikâyeler” ve “Gökyüzü, Mevsimler, Uzay ve Ay”, en az işlenen konu
başlıklarının ise ‘Değerler’, ‘Müzik’ ve ‘Para’ konularının olduğu tespit edilmiştir. Literatürdeki bilgilere
göre yayımlanan şarkıların ses sınırlarının, bazı kitaplarda okul öncesi dönem ses sınırlarına uygun
olmayan şarkı sayısının, uygun şarkı sayısından fazla olduğu görülmüştür. Şarkıların ölçü sayılarının
okul öncesi eğitime uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kitaplarda yayımlanan şarkılarda en fazla
kullanılan tonlar/makamlar sırasıyla ‘Do Majör’, ‘Re Minör’ ve ‘Fa Majör’ olarak belirlenmiştir. En az
kullanılan tonlar/makamlar sırasıyla ‘La Majör’, ‘Sol Minör’ ve ‘Hüseyni’ makamıdır.
This study mainly aims to analyze the pre-school song repertoires used between 2008 and 2018 and
their characteristics. The number of pre-school song repertoire books, details regarding these books, the
distribution of the books by years, and the distribution of the songs by subjects, as well as the vocal
ranges, time signatures’ appropriateness, and the distribution of the musical tones of these songs has
been investigated. General survey model has been used in this study. The songs, books, and studies on
pre-school music education published between 2008 and 2018 constitute the population of this study.
The accessed publications constitute the research sample. The research revealed that 16 pre-school song
repertoire books were published, that 283 songs were released between 2008 and 2018, and that the
publications and songs did not have a release pattern by years. It has been determined that the most
popular topics were “Animals”, “Nursery Rhymes, Games, and Stories”, and “Sky, Seasons, Space, and
Moon”, and the least popular topics were “Values”, “Music”, and “Money”. The findings of the
relevant studies in the literature suggest that the number of released or published songs whose vocal
ranges are not appropriate for pre-school music lessons was more than those are appropriate. It has been
concluded that the number of time signatures of the songs were suitable for pre-school music lessons.
The most frequently used tones/modes in the songs published in the books have been determined to be
“C Major”, “D Minor”, and “F Major”, respectively, whereas the least frequently used tones/modes
have been determined to be “