2008-2018 Arasında Yayımlanmış Okul Öncesi ŞarkıDağarcığının İncelenmesi


Creative Commons License

Solak S., Malkoç T., Bağcı H.

OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, cilt.18, sa.39, ss.461-484, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 18 Sayı: 39
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.461-484
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın temel amacı, 2008-2018 yılları arasında yayımlanan okul öncesi şarkı dağarcığı ve

özelliklerinin neler olduğunun belirlenmesidir. Okul öncesi dönem için yazılmış şarkı dağarcığına ilişkin

kitap sayısı, kitapların künye bilgileri, kitaplarının yıllara göre dağılımı, şarkılarının konu dağılımları, ses

sınırları ve ölçü sayılarının uygunluk durumlarına, kullanılan ton dağılımları bilgisine ulaşılmıştır.

Çalışma, tarama modeli bir araştırmadır. 2008-2018 yılları arasında yayımlanan, okul öncesi dönemi

müzik eğitimi ile ilgili şarkılar, kitaplar ve araştırmalar, bu araştırmanın evrenini oluşturmaktadır.

Ulaşılabilen eserler ise araştırma örneklemini oluşturmuştur. Araştırma sonucunda, 2008-2018 yılları

arasında okul öncesi dönem için yazılmış şarkı dağarcığına ilişkin yayınlanan toplam 16 kitap ve 283 şarkı

olduğu, yayınların yıllara göre bir düzen göstermediği belirlenmiştir. En fazla işlenen konu başlıklarının

“Hayvanlar”, “Tekerleme, Oyun ve Hikâyeler” ve “Gökyüzü, Mevsimler, Uzay ve Ay”, en az işlenen konu

başlıklarının ise ‘Değerler’, ‘Müzik’ ve ‘Para’ konularının olduğu tespit edilmiştir. Literatürdeki bilgilere

göre yayımlanan şarkıların ses sınırlarının, bazı kitaplarda okul öncesi dönem ses sınırlarına uygun

olmayan şarkı sayısının, uygun şarkı sayısından fazla olduğu görülmüştür. Şarkıların ölçü sayılarının

okul öncesi eğitime uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kitaplarda yayımlanan şarkılarda en fazla

kullanılan tonlar/makamlar sırasıyla ‘Do Majör’, ‘Re Minör’ ve ‘Fa Majör’ olarak belirlenmiştir. En az

kullanılan tonlar/makamlar sırasıyla ‘La Majör’, ‘Sol Minör’ ve ‘Hüseyni’ makamıdır.

This study mainly aims to analyze the pre-school song repertoires used between 2008 and 2018 and

their characteristics. The number of pre-school song repertoire books, details regarding these books, the

distribution of the books by years, and the distribution of the songs by subjects, as well as the vocal

ranges, time signatures’ appropriateness, and the distribution of the musical tones of these songs has

been investigated. General survey model has been used in this study. The songs, books, and studies on

pre-school music education published between 2008 and 2018 constitute the population of this study.

The accessed publications constitute the research sample. The research revealed that 16 pre-school song

repertoire books were published, that 283 songs were released between 2008 and 2018, and that the

publications and songs did not have a release pattern by years. It has been determined that the most

popular topics were “Animals”, “Nursery Rhymes, Games, and Stories”, and “Sky, Seasons, Space, and

Moon”, and the least popular topics were “Values”, “Music”, and “Money”. The findings of the

relevant studies in the literature suggest that the number of released or published songs whose vocal

ranges are not appropriate for pre-school music lessons was more than those are appropriate. It has been

concluded that the number of time signatures of the songs were suitable for pre-school music lessons.

The most frequently used tones/modes in the songs published in the books have been determined to be

“C Major”, “D Minor”, and “F Major”, respectively, whereas the least frequently used tones/modes

have been determined to be “