DİJİTAL MEDYADA SOSYALLEŞME ÜZERİNE BİR ANALIZ VE BİR KAVRAM DENEMESİ OLARAK SİHİRLİ AYNA YAKLAŞIMI


Altıkardeş Ş., Soncu A. G.

Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt.11, sa.2, ss.1621-1653, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Dijital medyanın hayatı renklendiren tavrı onun “sosyal medya” adıyla anılmasına vesile olsa da aslında bireyi sosyalleştiren bir unsur olarak değerlendirilememektedir. Bu durumda araştırmanın temel problemi, sosyal medya adıyla anılan bu mecraların kullanıcıları üzerinde gerçek bir sosyalleşme etkisi oluşturup oluşturmadığı üzerine odaklanmaktadır. Dijital medyadaki sosyalleşme kavramı Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı üzerinden irdelenirken aynı zamandan Cengiz Anık’ın Birey, Toplum ve Bilgi Üçgenindeki Epistemik Modelle de bilginin bireylere sirayeti aktarılmaya çalışılmaktadır. Araştırmanın amacı, bu mecralardaki sosyalleşmenin gerçek bir sosyalleşme olmadığı yalnızca simülasyon olduğunu göstermektedir. Simülasyonun en bariz örneklerini içermesi sebebiyle çalışma alanı olarak Instagram seçilmiştir. Bireylerin bu mecralarda sosyalleşmemesi herhangi bir etki altında kalmadıkları anlamına gelmemektedir. Kullanıcıların bu alanda maruz kaldıkları etki “sihirli ayna” kavramı ile açıklığa kavuşturulmaya çalışılmaktadır. Bireylerin, Instagram gibi enformasyon paylaşım platformlarında sosyalleşmediği yalnızca kendilerine iyi gelen ve duymak istediklerini duymalarını sağlayan bir sihirli aynaya da vakit geçirdikleri yaklaşımı dijital etnografi yöntemi ile ortaya konmaktadır.
Although the life-enriching attitude of digital media is instrumental in calling it "social media", it cannot actually be considered as an element that socializes the individual. In this case, the main problem of the research focuses on whether these channels, called social media, have a real socialization effect on their users. While the concept of socialization in digital media is examined through Baudrillard's Simulation Theory, it is also tried to convey the transmission of information to individuals with Cengiz Anık's Epistemic Model in the Individual, Society and Knowledge Triangle. The aim of the research is to show that socialization in these media is not a real socialization, but only a simulation. Instagram was chosen as the study area because it contains the most obvious examples of simulation. The fact that individuals do not socialize in these media does not mean that they are not under any influence. The effect that users are exposed to in this area is tried to be clarified with the concept of "magic mirror”. The approach that individuals do not socialize on information sharing platforms such as Instagram, but spend time in a magic mirror that is good for them and allows them to hear what they want to hear, is revealed by the digital ethnography method.