Yaşadıkça Eğitim Dergisi, cilt.8, sa.79, ss.33-36, 2003 (Hakemli Dergi)
Eski müfredatta adı Yazılı Anlatım olan ve yeni müfredatta Türk Dili I ve Türk Dili II adı altında verilen ders çerçevesinde üniversitelerde ders kitabı olarak okutulmakta olan kimi eserlerde “anlatım yöntemi” yerine, “anlatım şekli”, “anlatım
biçimi” terimleri kullanılmaktadır. TDK’nun Türkçe Sözlük’ünde yer alan
açıklamalara göre şekil,
Arapça şekl sözcüğünden gelmektedir. “Bir
nesnenin dış çizgileri
bakımından niteliği,
dıştan görünüşü, biçim”, anlatım biçimi sözcüğün sekizinci anlamı olarak
tanımlanmaktadır. Biçim ise
“sanat ve yazın yapıtlarında dış
görünüş, form.” Olarak tanımlanan sözcüğün dördüncü
anlamıdır. Kimi eserlerde Türkçe olması
ve kaynaklardaki adlandırma ortaklığı nedeniyle şekil kelimesi yerine biçim sözcüğü kullanılmıştır. “Anlatım
yöntemleri” yerine “Anlatım şekilleri”
kullanılması da uygun olmamaktadır. Bu terim genel kapsam olarak tartışma, betimleme, öyküleme ve açıklama gibi kavramları içermektedir. Bu
kapsamda anlatılan kavramlar, şekilden ziyade konunun
nasıl ele alındığı
ve işlendiği ile ilgilidir. Bu
yönleriyle de üslup özelliği
olarak görülmelidir. ‘Anlatım Şekilleri’
kavramı yanlış çağrışımlara sebep
olmaktadır. Şekil
ya da biçim terimleri dış yapı
özelliği olarak ele
alınmalıdır. Bu kelimelerin yerine yöntem kelimesini, konu başlığı olarak da “anlatım yöntemleri” ifadesini
kullanmak daha uygun olacaktır.