Çalışmanın amacı: Bu araştırmanın amacı okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterlikleri ile yaşam boyu öğrenme yeterlikleri arasındaki ilişkilerin incelenerek teknoloji liderliği ve yaşam boyu öğrenme yeterlikleri düzeylerinin birbirini yordayıp yordamadığını ortaya koymaktır. Materyal ve Yöntem: Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemine göre desenlenmiştir. Çalışmanın örneklemini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Beykoz, Kadıköy, Üsküdar İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ve özel; ilkokul, ortaokul ve lise 150 okul müdürü oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Teknoloji Liderliği Yeterliği Ölçeği, Yaşam Boyu Öğrenme Yeterliği Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Veriler korelâsyon ve regresyon analizleri ile çözümlenmiştir. Bulgular: Araştırma sonucunda; teknoloji liderliği ve yaşam boyu öğrenme yeterliği düzeylerinin birbirini etkilediği belirlenmiştir. Teknoloji liderliği alt boyutlarından sadece mesleki gelişimde mükemmellik boyutunun yaşam boyu öğrenme yeterliğini anlamlı şekilde yordadığı belirlenmiştir. Yaşam boyu öğrenme yeterliğinin teknoloji liderliği düzeyini etkilediği görülmektedir. Ancak yaşam boyu öğrenme yeterliği boyutlarından hiçbirinin teknoloji liderliği yeterliğini anlamlı şekilde yordamadığı tespit edilmiştir. Önemli Vurgular: Günümüzün hızla değişen koşullarında teknoloji liderliğinin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu açıdan yaşam boyu öğrenme yeterliği ile teknoloji liderliği yeterliğinin birbirini yorduyor olması dijital çağın getirdiği hızlı değişimlerin eğitim ve öğretime entegrasyonu için yöneticilerin bu alandaki yeterliliklerini artırmaya yönelik adımların atılması gerektiği sonucuna ulaştırmaktadır.
Purpose: The aim of this study is to examine the relationships between technology leadership competencies and lifelong learning competencies of school principals and to reveal whether technology leadership and life-long learning competencies predict each other. Design/Methodology/Approach: The research was designed according to the correlational survey method, as one of the quantitative research methods. The sample of the study is from 150 school principals of primary, middle, and high schools, that are public and private schools affiliated to Beykoz, Kadıköy, Üsküdar District Directorate of National Education in the 2017-2018 academic year. The data of the research were collected with the Technology Leadership Competence Scale, the Life-long Learning Competence Scale and the Personal Information Form. The data were analyzed by correlation and regression analyses. Findings: As a result of the research; we found that technology leadership and life-long learning competency levels affect each other. Among the sub-dimensions of technology leadership, we found that only the dimension of excellence in professional development significantly predicted life-long learning competence. It is seen that life-long learning competence affects the level of technology leadership. However, it was found that none of the life-long learning competency dimensions significantly predicted technology leadership competency. Highlights: In today's rapidly changing conditions, technology leadership is considered to be important. In this respect, the fact that life-long learning competence and technology leadership competence predict each other leads to the conclusion that steps should be taken to increase the competencies of administrators in this field in order to integrate the rapid changes brought by the digital age into education and training.