International Journal of Human Sciences/Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, cilt.4, sa.14, ss.3009-3029, 2017 (Hakemli Dergi)
Özet
Bu araştırmada, güzel sanatlar liselerinde dizgeli
öğretim modeline göre yapılandırılmış viyolonsel
eğitimi dersinin, bilgi düzeyi ve performansa
ilişkin beceriler bakımından öğrencilerin
akademik başarılarına etkisini belirlemek
amaçlanmıştır. Öntest-sontest kontrol gruplu
deneysel desene uygun düzenlenen araştırmanın
örneklemini, Bursa Zeki Müren Güzel Sanatlar
Lisesi’nde öğrenim gören, deney grubunda 7 ve
kontrol grubunda 7 olmak üzere 14 viyolonsel
öğrencisi oluşturmuştur. Viyolonsel
öğrencilerinin bilgi düzeylerini ve performansa
yönelik beceri düzeylerini arttırmak amacıyla,
dizgeli öğretim modeline dayalı 8 haftalık (16
ders saati) süreyi kapsayan ders planı
hazırlanmıştır. Araştırma verilerini elde etmek
üzere, bilişsel ve devinişsel alana yönelik iki tür
ölçek geliştirilmiştir. 8 hafta süreyle deney
grubuna dizgeli öğretim modeline dayalı
viyolonsel eğitimi uygulanırken, kontrol
grubunda geleneksel öğretim sürdürülmüştür.
Öntest ve sontestten elde edilen veriler
istatistiksel analizlerle çözümlenmiştir.
Araştırmadan elde edilen bulgular şöyle
özetlenebilir: Dizgeli öğretim modelinin
uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretim
yapılan kontrol grubu arasında, hem bilgi düzeyi
hem de performansa ilişkin beceri düzeyi
bakımından deney grubu lehine anlamlı farklılık
bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Güzel sanatlar lisesi; çalgı
eğitimi; viyolonsel eğitimi; dizgeli öğretim
modeli; başarı; performans; beceri.
Abstract
This study was conducted to examine the effect
of the use of systematic teaching method in fine
arts high school violoncello education lessons
on students’ academic success in terms of
cognitive and psychomotor skills. In this study,
the pretest-posttest control group experimental
pattern was used. The study was carried out
with a sample of 14 violoncello students
studying at Bursa Zeki Müren Fine Arts High
School, 7 in the experimental group and 7 in
the control group. In the scope of this study, a
syllabus for 8 weeks (16 hours) was prepared
based on systematic teaching method so as to
improve the cognitive and psychomotor
learning levels of the students. In order to gain
the data, two scales were developed by the
researcher aimed at cognitive field and
psychomotor field. Whereas the experimental
group was applied a syllabus based on
systematic teaching for 8 weeks, the control
group was applied the traditional method which
was being used at school. The data obtained
from pretest and posttest were analyzed with
statistical methods. In accordance with the data
gained from the research, the findings can be
summarized as the following: A meaningful
difference in favour of the experimental group
was found between experimental group to
which systematic teaching method was applied
and the control group to which traditional
method was applied in terms of both the
knowledge level and the skill level of
performance.
Keywords: Fine arts high school; instrument
education; violoncello education; systematic
teaching; success; performance; skill.