Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.3, sa.4, ss.471-485, 2005 (Hakemli Dergi)
Türkiye’de hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretiminde var
olan durum, eğitim dünyasındaki gelişmelerle paralellik gösterememektedir.
Ülkemizde yaygın olarak bireysel farklılıklar, öğrenme stilleri, farklı zekâ
alanları gibi konulardaki gelişmeler dikkate alınmadan eğitim-öğretime devam
edilmektedir. Kitapların çağa uygun hâle dönüştürülmesinde yavaş hareket edilmekte,
yeni teori ve yaklaşımlardan habersiz kalınmaktadır. Hayat bilgisi ve sosyal
bilgilerde kullanılabilecek farklı yaklaşımlardan bir tanesi de Probleme Dayalı
Öğrenme modelidir. Hayat bilgisi ve sosyal bilgilerin öğretiminde probleme
dayalı öğrenmenin kullanılabilmesi için öncelikle öğretmenlerin uygun problem
durumları/problem senaryoları oluşturmaları ve öğrencileri probleme dayalı
öğrenme hakkında bilgilendirmeleri gereklidir. Problem durumları/problem
senaryolar; karikatür, pandomim, drama, fotoğraf/resim, makale, öykü gibi
farklı materyal ve tekniklerden yararlanılarak oluşturulabilir. Bir problem
durumu/problem senaryosu ile öğrencileri karikatürün farklı pek çok yolu
bulunabilir. Problem durumunu sahiplenmenin en iyi şekli ise öğrencilere
problemin çözümünde etkili olabilecek uzman rolü/rolleri verilmesidir. Bu
makalenin amacı, öğretmenlerin ve konuyla ilgilenenlerin bu yeni model hakkında
teori ve uygulama boyutunda bilgilendirilmesidir. Anahtar sözcükler: Hayat bilgisi,
sosyal bilgiler, probleme dayalı öğrenme, problem durumlar, problem senaryolar.