Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt.27, sa.6, ss.2781-2794, 2019 (Hakemli Dergi)
İletişim, insanların sosyalleşmesini sağlayan en önemli unsurların başında gelmektedir. Bu iletişim unsurları aracılığıyla insanlar arasında bir etkileşim başlamaktadır. İnsanlar etkileşimi iletişime evirmek için bazen kelimelere bazen de beden diline başvurmaktadırlar. Bu bağlamda günlük yaşamda insanlar bu unsurları yerinde ve zamanında kullandığında daha başarılı bir iletişim gerçekleştirebilmektedir. Dolayısıyla insanların iletişim becerilerini arttırmak için hem sözel hem de beden dilini eşgüdümlü kullanmaları gerekmektedir. Özellikle beden dilinin kullanımı etkili iletişim için ayrı bir yere sahiptir. Çünkü beden dilinin kullanımında kültürel özellikler devreye girmektedir. Kültürel özelliklerin devreye girmesiyle birlikte etkili iletişimin boyutu da değişebilmektedir. Bu çalışmanın amacı farklı ülke vatandaşı olan öğrencilerin iletişim kurma ve çatışmaları çözme anlayışlarını incelemektir. Çalışma nitel araştırma yöntemine göre desenlenmiş olup çalışmada toplanan verilerin incelenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Çalışma grubu Türkiye’de lisans programlarında eğitimine devam eden Türkiye 5, Azerbaycan 4, Türkmenistan 5, Mali 5, Somali 5, Fransa 4 ve Gine’den 5 olmak üzere toplam 33 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmanın verileri yapılandırılmış görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Öğrencilerle bire bir farklı saatlerde görüşülmüş, sorulara verdikleri cevaplar not edilmiştir. Daha sonra her soruya verilen cevaplar tablolaştırılarak ülkelere göre öğrenciler kodlanmıştır. Toplanan veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin iletişim kurma ve çatışma çözme anlayışlarının bazı noktalarda benzer, bazı noktalarda ise farklılaştığı görülmüştür. Sonuçlara göre, etkili iletişimde ilk iletişime geçilenler arasında aile ve arkadaş yer almaktadır. Etkili iletişimde çatışmayı çözücü olarak ise sırasıyla aile, arkadaş ve uzmana başvurulduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: iletişim, etkili iletişim, çatışma çözme