esam ekonomik ve sosyal araştırmalar dergisi, cilt.3, sa.2, ss.190-211, 2022 (Hakemli Dergi)
Tarih boyunca birçok İslam devletinde Kur’an öğretmek üzere eğitim kurumları
açılmıştır. Bu okullar başlangıç seviyesinden kıraat-ı aşere tedrisine kadar geniş bir
yelpazede Kur’an eğitimi sunan merkezler olarak ortaya çıkmıştır. Bu makalenin hedefi
öncelikle, Sudan’da Kur’an eğitiminin tarihi gelişimini ve günümüzdeki durumunu ele
almaktır. Bir diğer amaç olarak Sudan’da ortaya çıkan farklı isimlerdeki Kur’an eğitim
kurumları ile Türkiye’deki Kur’an Kursu tecrübesinin karşılaştırılması belirlenmiştir.
Sudan’ın seçilmesinde bu ülkenin coğrafi alanı itibarıyla Afrika’daki İslam ülkelerinin
en büyüğü olması etkili olmuştur. Tarihinin uzun bir döneminde Osmanlı idaresi altında
bulunması da göz önüne alınarak, Sudan’daki Kur’an eğitim kurumları ile Cumhuriyet
sonrası Türkiye’deki Kur’an Kursu tecrübesi karşılaştırılmıştır. Ayrıca Osmanlı sonrası
uzun bir dönem sömürgeci olarak Sudan’da bulunmuş olmaları dolayısıyla Kur’an
eğitiminde Batılı yaklaşımların etkileri de incelenmiştir. Bu çalışmanın, benzer
tecrübelere sahip diğer İslam beldelerindeki Kur’an eğitimi gelişimlerini anlamaya katkı
sunması da hedeflenmektedir. Makalede veri toplama ve bunları karşılaştırma yöntemi
takip edilmiştir. Yerel araştırmacıların sundukları bilgi ve belgeler yanında özellikle
Batılı yazarların kaydettikleri ve yaklaşım tarzları da verilmiştir.