Sosyal duygusal gelişim, bireyin yaşamında önemli bir rol oynamaktadır. Sosyal duygusal uyum ve olumlu bir rekabet duygusu, erken yaşlarda yoğun bir şekilde ilerleyen sosyal duygusal gelişimin unsurları arasındadır. Bu çalışmanın amacı, 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal uyumları ile rekabet türleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Tarama modeli kullanılan çalışmanın örneklemi kolay erişilebilirlik esasına göre uygun örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Bu çalışmaya 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilindeki anaokullarında öğrenim görmekte olan 110 çocuk “Katılım Onam Formu” temin edildikten sonra katılmıştır. “Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği” ve “Okul Öncesi Rekabet Ölçeği” araştırmada kullanılan veri toplama araçlarıdır. Uygun istatistiksel analizler yapıldıktan sonra çocukların sosyal duygusal uyumları ve rekabet türleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet ve anne eğitim durumu değişkenlerine göre sosyal duygusal uyumda, anne ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre ise rekabet türlerinde anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Okul öncesi öğretmenleri için ve gelecek araştırmalar için öneriler sunulmuştur.
Social emotional development plays a crucial role in individual’s life. Social emotional adaptation and a positive feeling of competition are elements of social emotional development which intensively progresses in early ages. The purpose of this study is to analyze the relationship among social emotional adaptation and competition types of 60-72 months old children. In this study, the survey model was applied, and sample was selected via convenience sampling. 110 children who attend preschool education institution in 2018-2019 academic year participated in this research after “Participation Approval Form” were obtained. “Marmara Social Emotional Adaptation Scale” and “Preschool Competition Questionnaire” were data collection tools. After the convenient statistical tests were performed, a statistically significant relationship among social emotional adaptation and competition types of children has been explored. Additionally, significant relationship has been observed in social emotional adaptation with regards to gender and mother’s educational background variables, and significant relationship has been found in competition types with regards to mother’s and father’s educational background variables. Recommendations were provided for preschool teacher and further research.