asya studies, cilt.5, sa.16, ss.31-49, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, DNR tabanlı öğretimin 8. sınıf öğrencilerinin geometrik
kavramlara yönelik problem çözme ve problem kurma süreçleri ile ilgili görüşlerinin
incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda iyi yapılandırılmış problem çözme süreçleri ile
zenginleştirilmiş bir proje çalışması ile bir öğretim ortamı tasarlanarak uygulanmıştır. Özel
durum çalışması olarak tasarlanan araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemine göre seçilen
çalışma grubunu bir devlet okulunun 8. sınıfında öğrenim gören 9 öğrenci oluşturmaktadır.
Uygulama süreci, öğrencilerle okul ortamında haftada üç gün olmak üzere toplam 8 hafta
boyunca devam etmiştir. Bu süreç kapsamında DNR tabanlı öğretimin yapısına uygun olarak
tasarlanan etkinlikler uygulanmıştır. Uygulama süreci ile ilgili olarak öğrenci görüşleri,
araştırmacılar tarafından geliştirilmiş 5 açık uçlu sorudan oluşan DNR Tabanlı Öğretim
Uygulamasına Yönelik Görüş Formu (DNR-GF) ile toplanmıştır. Ayrıca araştırmacı günlüğü
ve video kayıtları alınarak öğrenci görüşlerini desteklemek amaçlı kullanılmıştır. Elde edilen
veri öğrencilerin; “DNR tabanlı öğretimle yapılan problem çözme çalışmaları”, “problem
kurma çalışmaları”, “DNR çalışmalarının katkısı”, “DNR çalışmalarının zorlukları” ve “DNR
çalışmalarının genel değerlendirmesi” ile ilgili görüşlerine yönelik temalar oluşturularak içerik
analizine göre incelenmiştir. Çalışma bulgularına göre; DNR tabanlı öğretimle problem çözme
ve kurma çalışmalarında en fazla duyuşsal alana katkı sağlandığı, DNR tabanlı öğretimle farklı
bakış açısı kazanıldığı, kişisel gelişime katkı sağlandığı, çalışmanın düşündürücü ve verimli
olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrenciler DNR tabanlı öğretimde arkadaşlarını ikna etmede ve
problem kurmada zorlandıklarını ifade etmişlerdir. Bu kapsamda önerilerde bulunulmuştur.