INTERNATIONAL GRADUATE STUDENTS INTERDISCIPLINARY SYMPOSIUM-2025 (IGSIS), İstanbul, Türkiye, 29 - 30 Mayıs 2025, cilt.1, sa.47419, ss.458-473, (Tam Metin Bildiri)
Dil ve müzik, işitsel, bilişsel, duygusal ve motor sistemlerin etkileşimi sonucunda şekillenmektedir. Sesler üretim, iletim, algılama ve değerlendirilmesi aşamalarından oluşan bir süreç olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda, seslerin söyleyiş fonetiği (konuşan), dinleyiş fonetiği (dinleyici) ve akustik fonetiği (konuşan ile dinleyici arasındaki süreç) unsurlarının ayrı ayrı ele alınması gerekmektedir. Şarkı söyleme ve konuşmanın; beyin, ağız içi organların, larenksin (gırtlağın) ve solunum sisteminin birlikte çalışmasıyla ortaya çıkmakta olan bütüncül bir süreç olarak ele alınması, sesin hem doğal hem de anlaşılır biçimde üretilmesi ses eğitimi açısından kritik bir öneme sahiptir. Ses eğitiminin temel hedefleri arasında, sesi üretmek için gereken yapıların uyum içinde ve zorlamasız biçimde çalıştırılması, tek bir register şeklinde duyulma, işitilebilirlik, anlaşılırlık ve doğru entonasyona sahip olma yer almaktadır. Bu bağlamda, İtalyan şan ekolünde ortaya çıkmış olan "Si canta come si parla" ilkesi, ses eğitiminin felsefi ve fizyolojik temellerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Özellikle tek bir register şeklinde duyulma ve anlaşılabilir olma konusunda "konuşur gibi şarkı söyleme" büyük önem taşımaktadır. "Konuşur gibi şarkı söyleme" ilkesi, artikülasyonun doğallığını ve gırtlak pozisyonunun dengesini koruyarak sesin anlaşılır olmasını ve doğal kalmasını amaçlamaktadır. Tüm registerlerde tam anlaşılabir olmak gerekirken özellikle tiz notalara gerçekleşen geçişte, ses tellerinin fizyolojik hazırlığını gerektirir. Harflerin doğal yapılarından sapılması, çene ve damak gerilimini artırır. Ayrıca ses koyu ve kapalı duyulmaya başlar. Böylece vokallerin yapısı bozulmuş olur. Bu nedenle ünlü harflerin doğru ve doğal kullanılması, hem sağlıklı ses üretimini hem de şarkıcının tam olarak anlaşılmasını sağlar. Bu sebeple bu çalışmada konuşmanın oluşumu ve şarkı söyleme ile ilişkisini incelemek önemli görülmüştür. Konuşmanın nöral oluşum süreçlerini incelemek ve şarkı söylemede konuşmanın ilişkisini araştırmak amaçlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Konuşma, Diksiyon, Ses Eğitimi.