Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (UFBMEK-XII), Trabzon, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2016, ss.195
Özet:
Bu çalışmada bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan ilköğretim matematik öğretmen
adaylarının “değişim oranı” kavramına yönelik nasıl düşündükleri bir modelleme etkinliği sürecinde
incelenmektedir. Çalışma “Öğretmen adayları için matematiksel modelleme” dersi kapsamında
gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın veri kaynaklarını bireysel ve grup çalışması yazılı raporları, etkinlik
sonrası düşünce raporları ve araştırmacının alan notları oluşturmaktadır. Bulgulara göre, çalışmanın
katılımcıları “nüfus artış oranı (hızı)” ifadesini yüzdelik ve eğim olmak üzere iki farklı şekilde
yorumlamıştır. İlk bakışta yüzdelik yorumu baskın görünmekle birlikte problem bağlamında nüfus
verilerindeki yıl aralıklarının eşit verilmemesi bazı katılımcıları eğim yorumuna yönlendirmiştir. Ortaya
çıkan bu iki farklı düşünme şekli, öğretmen adaylarının yüzdelik ve eğim yorumu arasındaki farkı ve bu
ikisi arasındaki matematiksel ilişkiyi anlamlandırmakta ve yorumlamakta zorlandıklarını ve değişim oranı
kavramının Türkçe ifadesindeki problemli durumu ortaya koymuştur. Bu durum problemin muhtemel
kaynağı olarak gördüğümüz birimli oran ve birimsiz oran kavramları dikkate alınarak yorumlanmıştır