İlköğretim matematik öğretmen adaylarının “değişim oranı” kavramına yönelik düşünme biçimleri


Kertil M., Erbaş A. K., Çetinkaya B.

Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (UFBMEK-XII), Trabzon, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2016, ss.195

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.195
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet: Bu çalışmada bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan ilköğretim matematik öğretmen adaylarının “değişim oranı” kavramına yönelik nasıl düşündükleri bir modelleme etkinliği sürecinde incelenmektedir. Çalışma “Öğretmen adayları için matematiksel modelleme” dersi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın veri kaynaklarını bireysel ve grup çalışması yazılı raporları, etkinlik sonrası düşünce raporları ve araştırmacının alan notları oluşturmaktadır. Bulgulara göre, çalışmanın katılımcıları “nüfus artış oranı (hızı)” ifadesini yüzdelik ve eğim olmak üzere iki farklı şekilde yorumlamıştır. İlk bakışta yüzdelik yorumu baskın görünmekle birlikte problem bağlamında nüfus verilerindeki yıl aralıklarının eşit verilmemesi bazı katılımcıları eğim yorumuna yönlendirmiştir. Ortaya çıkan bu iki farklı düşünme şekli, öğretmen adaylarının yüzdelik ve eğim yorumu arasındaki farkı ve bu ikisi arasındaki matematiksel ilişkiyi anlamlandırmakta ve yorumlamakta zorlandıklarını ve değişim oranı kavramının Türkçe ifadesindeki problemli durumu ortaya koymuştur. Bu durum problemin muhtemel kaynağı olarak gördüğümüz birimli oran ve birimsiz oran kavramları dikkate alınarak yorumlanmıştır