Bir lise binası kapalı alan atmosferine ait mikrobiyolojik içeriğin hasta bina sendromu açısından öğretmen ve öğrenciler üzerindeki etkileri


Creative Commons License

Keskin Y., Özyaral O., Ra B., Lüleci N. E., Avcı S., Acar M., ...Daha Fazla

Astım Allerji İmmünoloji, cilt.3, sa.3, ss.116-130, 2005 (ESCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2005
  • Dergi Adı: Astım Allerji İmmünoloji
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.116-130
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet


Bu çalışmanın amacı, kapalı alan atmosferine bağlı


yaşam ve çalışma alanlarından kaynaklanan olumsuz


faktörlerin okul binasında eğitim alan öğrenciler ile


eğitimci öğretmenler üzerindeki etkilerinin hasta bina


sendromu açısından ne şekilde algılandığını sorgula-


mak ve ortam şartlarının sağlık açısından değerlen-


dirmesini yapmaktır. Çalışma tanımlayıcı tipte olup,


Sabiha Gökçen Anadolu Meslek Lisesi binası ile okul-


da çalışan öğretmen ve öğrenciler araştırmaya dahil


edilmiştir. Çalışma Mayıs 2004-Haziran 2004 tarih-


leri arasında yapılmış ve bu süre içerisinde 48 öğret-


men ile 437 öğrencinin okul binasına karşı ortam al-


gıları ve sağlık sorunlarıyla ilgili olarak doğrudan ne


hissettikleri konusunda daha önceden hazırlanmış


bulunan anket formları aracılığıyla sorgulanmaları


yapılmıştır. Kapalı alan atmosferi hava örneklemesi


“Air Sampler-Merck” aleti ile gerçekleştirilmiştir.


Okulda geçirilen süre 8.51 ± 2.00 saat, okuldaki sınıf


ve ofislerin alanı 46.34 ± 10.13 m


2


, ofislerdeki kişi sa-


yısı 33.16 ± 11.46, ofislerde üreyen toplam bakteri sa-


yısı 163.89 ± 96.84, küf maya sayısı ise 168.62 ±


74.54’tür. Boğazda acıma ve kuruma yakınması sıkça


olanların bulunduğu ofislerdeki metrekareye düşen ki-


şi sayısının daha fazla olduğu saptanmıştır. Binaya


bağımlı olarak değişkenlik gösteren kapalı alan at-


mosferinin çalışanların sağlığı üzerinde çeşitli etkile-


ri olduğu görülmüştür. Öğrenciler öğretmenlere göre


okul binasına ait fizyolojik faktörlerden taze hava gi-


rişini daha az (p= 0.003),ortamı daha rutubetli (p=


0.000), daha sıcak (p=


0.000), daha kuru (p= 0.014),


daha kalabalık (p= 0.000), sigara dumanının daha az


(p= 0.000) ve ayrıca havalandırmanın da iyi olmadı-


ğını (p= 0.001) algıladıklarını belirtmişlerdir. Öğret-


menlerin öğrencilere göre ortam şartlarından kaynak-


landığını belirttikleri rahatsızlıkları karşılaştırıldı-


ğında; öğretmenler kuru ve acıyan boğaz (p= 0.000),


ciltte döküntü ve kızarıklık (p= 0.002), nezle tipi be-

lirtiler (p= 0.028) ve baş dönmesi (p= 0.009) gibi şi

kayetlerinin öğrencilere göre daha fazla olduğunu bil-


dirmişlerdir. Bulgularımız, hasta bina sendromunun


günümüz modern yaşantısı içerisinde kendiliğinden


oluşan ve aramızda yaşayan görünmeyen bir düş-


manla daha ciddi ve daha bilinçli savaşmamız gerek-


tiğini hatırlatmaktadır. Bu hastalığın önlenmesi için


stres giderme ile ilgili yapılanmaların ihmal edilme-


mesi ve önemi böylelikle bir kez daha vurgulanmış ol-

maktadır


The undesirable conditions developed in indoor air of


living and working areas are also present in school bu-


ildings. These conditions would affect the teachers and


the students in schools. The aim of this study was to


determine the perception of side effects of the sick scho-


ol syndrome and the evaluation of the environment as


health conditions. The study was in descriptive form


and was performed in Sabiha Gökçen Anadolu Vocati-


onal School building and on the teachers and students.


The study was made in May-June 2004 and 48 teac-


hers and 437 students were included in the study. En-


vironmental perception and health problems were de-


termined by mean of a questionnaire. Indoor air samp-


les were collected with Air Sampler Merck. The time


spent in the school building was 8.51 ± 2 hours, the


classrooms and office surface areas were 46.34 ± 10.13


m


2


, the number of persons in the offices was 33.16 ±


11.46. The total number of bacteria grown in the offi-


ces was 163.89 ± 96.84, fungus-yeast number 168.62


± 74.54. Pharynx aching and drying complaints were


common. The number of individuals in the offices


complaining of these symptoms was higher than those


with no complaint. The indoor air showing variations


r


elated to the building conditions had different effects


on health. The students found the fresh air entry low


(p= 0.003), the space more humid (p= 0.000), the en-


vironment warm (p= 0.000), dry (p= 0.014), more


crowded (p= 0.000), low smoked (p= 0.000) and bad


aerated (p= 0.001). The teachers’ evaluations about


the environmental conditions were as following: dry


and aching pharynx (p= 0.000), skin rash (p= 0.002),


common cold symptoms (p= 0.028) vertigo (p= 0.009).


Their complaints were more than those of the students.


Our results lead to the conclusion that invisible enemi-


es are present everywhere in our modern lifestyle and


that we have to combat them seriously and radically.


To


prevent the development of the sick building syndro-


me we have to program the stress management meticu-

lously and understand its priority