Bu çalışmanın amacı, kapalı alan atmosferine bağlı
yaşam ve çalışma alanlarından kaynaklanan olumsuz
faktörlerin okul binasında eğitim alan öğrenciler ile
eğitimci öğretmenler üzerindeki etkilerinin hasta bina
sendromu açısından ne şekilde algılandığını sorgula-
mak ve ortam şartlarının sağlık açısından değerlen-
dirmesini yapmaktır. Çalışma tanımlayıcı tipte olup,
Sabiha Gökçen Anadolu Meslek Lisesi binası ile okul-
da çalışan öğretmen ve öğrenciler araştırmaya dahil
edilmiştir. Çalışma Mayıs 2004-Haziran 2004 tarih-
leri arasında yapılmış ve bu süre içerisinde 48 öğret-
men ile 437 öğrencinin okul binasına karşı ortam al-
gıları ve sağlık sorunlarıyla ilgili olarak doğrudan ne
hissettikleri konusunda daha önceden hazırlanmış
bulunan anket formları aracılığıyla sorgulanmaları
yapılmıştır. Kapalı alan atmosferi hava örneklemesi
“Air Sampler-Merck” aleti ile gerçekleştirilmiştir.
Okulda geçirilen süre 8.51 ± 2.00 saat, okuldaki sınıf
ve ofislerin alanı 46.34 ± 10.13 m
2
, ofislerdeki kişi sa-
yısı 33.16 ± 11.46, ofislerde üreyen toplam bakteri sa-
yısı 163.89 ± 96.84, küf maya sayısı ise 168.62 ±
74.54’tür. Boğazda acıma ve kuruma yakınması sıkça
olanların bulunduğu ofislerdeki metrekareye düşen ki-
şi sayısının daha fazla olduğu saptanmıştır. Binaya
bağımlı olarak değişkenlik gösteren kapalı alan at-
mosferinin çalışanların sağlığı üzerinde çeşitli etkile-
ri olduğu görülmüştür. Öğrenciler öğretmenlere göre
okul binasına ait fizyolojik faktörlerden taze hava gi-
rişini daha az (p= 0.003),ortamı daha rutubetli (p=
0.000), daha sıcak (p=
0.000), daha kuru (p= 0.014),
daha kalabalık (p= 0.000), sigara dumanının daha az
(p= 0.000) ve ayrıca havalandırmanın da iyi olmadı-
ğını (p= 0.001) algıladıklarını belirtmişlerdir. Öğret-
menlerin öğrencilere göre ortam şartlarından kaynak-
landığını belirttikleri rahatsızlıkları karşılaştırıldı-
ğında; öğretmenler kuru ve acıyan boğaz (p= 0.000),
ciltte döküntü ve kızarıklık (p= 0.002), nezle tipi be-
lirtiler (p= 0.028) ve baş dönmesi (p= 0.009) gibi şi
kayetlerinin öğrencilere göre daha fazla olduğunu bil-
dirmişlerdir. Bulgularımız, hasta bina sendromunun
günümüz modern yaşantısı içerisinde kendiliğinden
oluşan ve aramızda yaşayan görünmeyen bir düş-
manla daha ciddi ve daha bilinçli savaşmamız gerek-
tiğini hatırlatmaktadır. Bu hastalığın önlenmesi için
stres giderme ile ilgili yapılanmaların ihmal edilme-
mesi ve önemi böylelikle bir kez daha vurgulanmış ol-
maktadır
The undesirable conditions developed in indoor air of
living and working areas are also present in school bu-
ildings. These conditions would affect the teachers and
the students in schools. The aim of this study was to
determine the perception of side effects of the sick scho-
ol syndrome and the evaluation of the environment as
health conditions. The study was in descriptive form
and was performed in Sabiha Gökçen Anadolu Vocati-
onal School building and on the teachers and students.
The study was made in May-June 2004 and 48 teac-
hers and 437 students were included in the study. En-
vironmental perception and health problems were de-
termined by mean of a questionnaire. Indoor air samp-
les were collected with Air Sampler Merck. The time
spent in the school building was 8.51 ± 2 hours, the
classrooms and office surface areas were 46.34 ± 10.13
m
2
, the number of persons in the offices was 33.16 ±
11.46. The total number of bacteria grown in the offi-
ces was 163.89 ± 96.84, fungus-yeast number 168.62
± 74.54. Pharynx aching and drying complaints were
common. The number of individuals in the offices
complaining of these symptoms was higher than those
with no complaint. The indoor air showing variations
r
elated to the building conditions had different effects
on health. The students found the fresh air entry low
(p= 0.003), the space more humid (p= 0.000), the en-
vironment warm (p= 0.000), dry (p= 0.014), more
crowded (p= 0.000), low smoked (p= 0.000) and bad
aerated (p= 0.001). The teachers’ evaluations about
the environmental conditions were as following: dry
and aching pharynx (p= 0.000), skin rash (p= 0.002),
common cold symptoms (p= 0.028) vertigo (p= 0.009).
Their complaints were more than those of the students.
Our results lead to the conclusion that invisible enemi-
es are present everywhere in our modern lifestyle and
that we have to combat them seriously and radically.
To
prevent the development of the sick building syndro-
me we have to program the stress management meticu-
lously and understand its priority