Eurasian Academy of Sciences Eurasian Art Humanities Journal, sa.27, ss.37-46, 2019 (Hakemli Dergi)
Amaç: Hacı Ârif Bey’in “Vücud ıklîminin sultânı sensin” mısrası ile başlayan şarkısının hem Yürük Semâî
hem de Curcuna usûlünde yazılmış iki notası bulunmaktadır. Her iki notadaki beste ve güfte aynıdır. Şarkı
her iki şekliyle de icra edilmektedir. Şarkının bestekârı tarafından iki farklı usûlde mi bestelendiği, yoksa
zamanla bu iki usûlde de icra edilmeye başlanıp günümüze kadar böyle mi geldiği hakkında bir veriye
ulaşılamadı. Bu makalede Hacı Ârif Bey’in Nihâvend şarkısından yola çıkılarak Yürük Semâî ve Curcuna
usûlleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlandı.
Yöntem: Yürük Semâî usûlü (3+3), Curcuna usûlü ise (5+5) şeklinde zaman yönünden birbirine eşit iki
düzümden oluşmaktadır. Râst makamında ve Yürük Semâî usûlünde, düzümleri (3+3) şeklinde olan bir
eser üzerinde çalışıldı. Hacı Ârif Bey’in Yürük Semâî usûlündeki eserinden yola çıkarak bu eserin 3
zamanlı düzümler halinde bestelenmiş notalarını, 5 zamanlı düzümlere dönüştürme şeklinde bir yöntem
izlendi. Ayrıca Curcuna usûlündeki bir eserin notası da Yürük Semâî usûlüne göre yazıldı.
Bulgular: Eserin usûlü Yürük Semâîden Curcunaya zorlanmadan çevirilebilmektedir. Eserin usûlünün
değişmesi ile birlikte eserin prozodisi ve dinleyici üzerinde oluşturduğu etki kısmen de olsa değişmektedir.
Sonuç: Curcuna veya Yürük Semâî gibi zamanları birbirine eşit iki düzümden oluşmuş usûllerin, birbirinin
yerine kullanılabileceği sonucuna varıldı. Bu durum “usûller arasında geçişlilik” şeklinde değerlendirildi.
Bu tür uygun usûllere sahip eserlerde usûller arası geçişlilik yapılarak eserin icrasında ve duyumunda bir
zenginlik oluşturulabileceği kanaatine varıldı.