Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi., vol.7, no.4, pp.181-202, 2014 (Peer-Reviewed Journal)
The aim of this research is to analyze the views and the predictions
of the classroom teachers towards the changes in the educational system
before the application of the 12–year–compulsory education (4+4+4), the
problems that they have encountered after the application, their admirations
on the applications and the changes in their opinions. The study was
designed according to the case study in order to take the opinions of the
classroom teachers towards the 12–year–compulsory education both before
the application and one year after the application and to compare their
opinions. The study group of the research consisted of 23 classroom teachers
(7 males and 16 females) that work in Kadıköy, Üsküdar, Ümraniye, Pendik
and Sultanbeyli districts in Istanbul. The interview form developed by the
researchers was used to collect data. It includes 4 open–ended questions.
These questions have the dimensions like the age to start formal education,
staging, teaching job and student improvement. According to the results of
the study, the classroom teachers indicated regards the 12 –year-compulsory
education that (1) the students who start school at the age of 60–66 months
are academically less successful than the others and this age gap isn’t
appropriate to teach reading and writing since the children at this age aren’t
mature enough for attending school; (2) the necessary piloting hasn’t been
realized for the application and the substructure isn’t sufficient and a lot of
classroom teachers have encountered the norm surplus problem since the
fifth grade was taken into the middle school grades; (3) the problem created
by the fact that especially younger students and older students are in the
same campus will be hindered with this change; (4) the application has
caused teachers to deal with the other cases except from teaching and the
application has made classroom management difficult; (5) the fact that students meet their branch teachers in the fifth grade will be beneficial in
terms of revealing their interest and skills and; (6) the children at the age of
60–66 months have suffered from failure fear, so increasing the progressive
differences inside a classroom affect the students’ abilities to express
themselves negatively.
Bu araştırmanın amacı; 12 yıllık (4+4+4) zorunlu eğitime yönelik
sınıf öğretmenlerinin uygulama öncesinde eğitim sistemindeki değişimlere
bakışını ve öngörülerini, uygulama sonrasında da uygulamada
karşılaştıkları sorunları, uygulamaya yönelik beğenilerini ve görüşlerindeki
değişimleri belirlemektir. Araştırma, sınıf öğretmenlerinin uygulama
başlamadan önce ve uygulamanın birinci yılı sonunda 12 yıllık (4+4+4)
zorunlu eğitime yönelik görüşlerini almak ve bu görüşleri karşılaştırmak
amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak
desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Kadıköy,
Üsküdar, Ümraniye, Pendik, Sultanbeyli ilçelerinde görev yapan toplam 23
(7 erkek, 16 kadın) sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu
kullanılmıştır. Görüşme formu 4 açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Bu sorular,
eğitim-öğretime başlama yaşı, kademelendirme, öğretmenlik mesleği ve
öğrenci gelişimi boyutlarını içermektedir. Araştırma sonucunda sınıf
öğretmenleri 12 yıllık (4+4+4) zorunlu eğitime yönelik: 1) İlkokula 60-66
aylıkken başlayan öğrencilerin akademik başarılarının diğer öğrencilere
göre daha düşük olduğu, özellikle okuma ve yazmayı öğrenme süreci
açısından bu yaş aralığının uygun olmadığı ve bu yaş aralığındaki
çocukların okul olgunluğu açısından yeterli olmadıklarını, 2) Uygulama için
gerekli pilot uygulamanın yapılmadığı ve alt yapının yetersiz olduğunu,
özellikle beşinci sınıfın ortaokul kademesine alınması ile birçok sınıf
öğretmenin norm fazlası duruma düştüğünü, 3) Özellikle küçük yaştaki
çocuklarla büyük yaştaki çocukların aynı yerleşke içinde yer almalarının
yarattığı sorunun yapılan bu değişiklikle engelleneceğini, 4) Sınıf
yönetiminin zorlaşması ve öğretim hizmeti dışındaki durumlarla
uğraşılmasına neden olduğu, 5) Öğrencilerin beşinci sınıfta branş
öğretmenleriyle tanışmalarının onların ilgi ve yeteneklerinin ortaya çıkmasında faydalı olacağını ve 6) 60-66 aylık çocuklarda başaramama
korkusu oluştuğu be nedenle sınıf içinde gelişimsel farklılıklarının
artmasının öğrencilerin kendilerini ifade etmelerini olumsuz etkilediğini
belirtmişlerdir.