International Conference on Social Science Research-ICONSR 2018, Prizren, Sırbistan Ve Karadağ, 5 - 09 Eylül 2018, ss.119-124
Giriş: Gelinlik, atölye,
moda evleri ve gelinlikçiler tarafından üretilen katma değeri yüksek bir
giysidir. Son yıllarda müşterilerin istek ve beklentilerinin sürekli
değişmesine paralel bir şekilde farklı tasarımlarda gelinlikler ortaya çıkmakta
ve gelinlik sektöründe rekabet her geçen gün artmaktadır. Bu bağlamda gelinlik
üreten girişimcilerin bu rekabet ortamında ayakta kalabilmeleri (başarılı
olabilmeleri) için sahip olmaları gereken bir takım kriterler bulunmaktadır. Bu
çalışmada gelinlik üreten girişimcilerin, gelinlik üretebilmek, gelinlik üreten
işletmeyi kurmak ve/veya kurulmuş bir işletmeyi devam ettirebilmek için sahip
olmaları gereken başarı kriterlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Materyal ve Yöntemler: Bu çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmaktadır. Çalışmanın örneklemini Bursa, İstanbul ve Samsun illerinde bulunan gelinlik üreten girişimciler oluşturmaktadır. Veri toplama esnasında anket tekniği kullanılmaktadır. Geliştirilen soru formu yardımıyla 25 gelinlik girişimcisinden veri toplanmaktadır. Soru formunda açık uçlu sorular da bulunmaktadır. Toplanan verilerin SPSS 21.0 programında frekans, yüzde, ortalama ve standart sapmaları belirlenerek yorumlanmaktadır.
Sonuçlar:
Analiz
sonucunda gelinlik işletmecisi olabilmek için; dikimde kullanılan makine ve
aparatlar hakkında bilgi sahibi olma, müşterinin beden ölçüsünü alabilme ve
dikim tekniklerini uygulayabilmenin en önemli özellikler olduğu tespit
edilmektedir. Ayrıca işletmecilik bilgisi olarak ise reklam-tanıtım, marka ve
pazarlama hakkında bilgi sahibi olmanın en önemli özellikler olduğu sonucuna
ulaşılmaktadır.
Introduction: Wedding
dresses are high value-added clothing produced by workshops, fashion houses
and bridal shops. In recent years, wedding dresses with different designs
have emerged in parallel with the constantly changing needs and expectations
of customers and the competition in the wedding dress sector is increasing
day by day. In this context, there are a number of criteria that
entrepreneurs who produce wedding dresses must possess in order to survive
(be successful) in this competitive environment. In this study, it is aimed
to determine success criteria that the entrepreneurs who produce wedding
dresses should have in order to be able to produce wedding dresses, establish
wedding dress producing enterprises and / or maintain an established
business. Material and Methods: Quantitative research method is used in this study. The
sample of the study is the entrepreneurs who produce wedding dresses in
Bursa, Istanbul and Samsun. Survey technique is used during data collection.
Data is collected from 25 wedding dress entrepreneurs with the help of
developed questionnaire. There are also open-ended questions in the
questionnaire. The frequencies, percentages, mean and standard deviations of
the collected data are interpreted in the SPSS 21.0 program. Results: As a
result of the analysis to be a wedding dress manager; having knowledge about
the machines and apparatus used in planting, getting the body size of the
customer and applying the sewing techniques are the most important
characteristics. In addition, information about advertising-promotion,
branding and marketing is the most important characteristic of business
management. Discussion: When the research results are
evaluated, it will help the universities to be entrepreneurs of the students
of clothing production and fashion design program to be taught
entrepreneurship, marketing and brand related lessons. |